From: bou...@gmail.com (boukun)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Widzowie_TVN24_oburzeni_mszą._Eksperci_zabrali_g
łos
Date: Mon, 13 Sep 2021 19:49:02 +0200
 by: boukun - Mon, 13 Sep 2021 17:49 UTC

Stacja TVN24 pokazała w całości mszę beatyfikacyjną kardynała Stefana
Wyszyńskiego i Matki Elżbiety Róży Czackiej. Część widzów nie kryła
oburzenia: "tchórze, wszyscy nadskakują Kościołowi i wy też". - Sam
jestem ateistą, nie przesadzajmy z krytyką - komentuje ekspert dla WP.

Transmisja niedzielnej mszy świętej ze Świątyni Opatrzności Bożej w
Warszawie spowodowała, że na wieczór przesunięty został program TVN24
"Loża prasowa".

Niektórzy widzowie stacji wyrazili swoją dezaprobatę dla tej decyzji na
profilu TVN24 na FB:

"PiS trochę wam pogroził, postraszył i dopięli swego"; "jeszcze w
niedzielę zacznijcie puszczać 'Ziarno' i mszę w południe"; "gdybym
chciała oglądać te uroczystości, włączyłabym TVP; "to jest wasza walka o
świeckie państwo?"; "telewizję dewocyjno-fanatyczną już mamy"; "Wy też?
Uwierzcie, że nie wszyscy Polacy to dewoci".

Zapytaliśmy medioznawców, co sądzą o tym, że stacja komercyjna, walcząca
od miesięcy o koncesję w Polsce, transmituje mszę beatyfikacyjną.

Godzic: za kilka lat takich transmisji może nie być

Prof. Wiesław Godzic z Uniwersytetu SWPS mówi, że klimat dla takich
transmisji powoli się zmienia.

- Wszystkie telewizje wciąż uznają, że transmisja mszy jest
koniecznością. Jednak widać, że coś się w polskim społeczeństwie
zmienia, skoro część widzów podaje w wątpliwość fakt transmitowana tej
mszy w TVN24. Społeczeństwo powoli się sekularyzuje i laicyzuje.
Młodzież odpływa z lekcji religii. Jeśli będzie to dalej szło w tę
stronę, to za kilka lat takich transmisji w telewizji w całości już może
nie być. Być może teraz jest jeszcze za wcześnie, ale Kościół powinien
zrozumieć, że jego miejsce w naszej rzeczywistości powoli się zmienia.
Przekonanie, że im więcej mszy w telewizji, tym bardziej religijny
będzie naród, jest naiwne.

Zdaniem profesora Godzica świetnym miejscem na pokazanie mszy w całości
byłby kanał religijny: - Natomiast telewizja prywatna mogłaby dać
fragment czy relację. Podobnie telewizja publiczna, choć obecnie w
Polsce mamy raczej telewizję państwową czy rządową. Obowiązkiem
telewizji jest tworzyć programy dla wszystkich, a nie tylko dla jednej
wybranej grupy.

Godzic powiedział, że bardziej niż transmisja mszy potrzebna jest
otwarta debata o kardynale: – Potrzebny nam dwugłos, refleksja co do
postaci kardynała Wyszyńskiego. Nikt przecież nie jest postacią
wyłącznie świetlaną i nieskazitelną. Wyszyński był człowiekiem, a nie
monumentem. Można dyskutować np. o jego braku jednoznacznego poparcia
dla "Solidarności" w latach 80.

Mrozowski: nie przesadzajmy z krytyką

Prof. Maciej Mrozowski, medioznawca z Uniwersytetu Warszawskiego, mówi,
że pokazanie takiej mszy w TVN24 nie jest niczym dziwnym.

Mrozowski: - Wstrzymałbym się z jednoznacznym potępieniem. Sam jestem
ateistą i wiem, że jest wielu wojujących ateistów w Polsce, ale nie
przesadzajmy z krytyką. Katolicka wspólnota religijna ma prawo do
organizowania swoich uroczystości i ich transmisji. To była jednak
niecodzienna, doniosła uroczystość, wydarzenie religijne i społeczne.
Nawet ateiści muszą się pogodzić z faktem, że media mają obowiązek
informować o takich wydarzeniach.

Mrozowski mówi, że kard. Wyszyński nie był jedynie postacią stricte
religijną, ale także polityczną, więc informowanie o nim można traktować
wielowątkowo.

- Na pewno poza transmisją mszy przydałby się dobry portret postaci
Wyszyńskiego. Ale nie hagiograficzna chwalba robiona na kolanach, że był
zesłany do Polski przez anioły. To był człowiek z krwi i kości. Siedział
w więzieniu, mógł się bać o życie. Przydałby się więc solidny opis
Wyszyńskiego jako działacza społecznego, politycznego i religijnego -
kończy Mrozowski.

Dąbała: uroczystość była wyjątkowa

Prof. Jacek Dąbała z krakowskiego UJ mówi, że ta msza była ważnym
wydarzeniem religijnym i kulturowym dla milionów wierzących Polaków.
Dlatego nie krytykuje TVN24.

- TVN24 na co dzień nie transmituje uroczystości religijnych i nie
nadużywa tego typu relacji. Ale ta uroczystość była akurat wyjątkowa, bo
kardynał Wyszyński w trudnych czasach komunistycznych wpisał się w życie
całego narodu, a nie tylko katolików. Zapłacił za to sporą cenę - mówi
prof. Dąbała.

- Poza tym telewizja prywatna najlepiej zna swoich widzów i jej
właściciel ma prawo decydować, co pokazuje, a czego nie. Dla TVN24 to
mogła być szansa na pozyskanie nowych odbiorców i pokazanie, że jest ona
telewizją obiektywną, która nie zamyka się na transmisje religijne - kończy.

https://teleshow.wp.pl/msza-beatyfikacyjna-kard-wyszynskiego-w-tvn24-jeszcze-ziarno-zacznijcie-puszczac-i-niedzielna-msze-6682757028944384a

OBSERWATOR
2 godziny temu
Msza w całości na TVN 24 ? nie wierzę

Inteligencja
2 godziny temu
Od pokazywania przekazów religijnych jest tv trwam.

Winniniewinni
2 godziny temu
O A prokuratura umorzyła sledzstwo przeciw księdzu który groził ludziom
i policjantom hehe bronią w zeszłym roku kuriozum

Re: Widzowie TVN24 oburzeni mszą. Eksperci zabrali głos

<ae74e040-76ef-4b27-824c-f1484e0206b0n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=12111&group=soc.culture.polish#12111

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Mon, 13 Sep 2021 10:52:53 -0700 (PDT)
Subject: Re:_Widzowie_TVN24_oburzeni_mszą._Eksperci_zabrali_
głos
From: manta1...@gmail.com (a a)
 by: a a - Mon, 13 Sep 2021 17:52 UTC

On Monday, 13 September 2021 at 19:49:04 UTC+2, boukun wrote:
> [...]
> O A prokuratura umorzyła sledzstwo przeciw księdzu który groził ludziom
> i policjantom hehe bronią w zeszłym roku kuriozum
Niech Rydzyk kupi TVN25 i przejmie nad nią kontrolę i msze będa od rano do wieczora, zgodnie z życzeniem widzów

interests / soc.culture.polish / Re: Widzowie TVN24 oburzeni mszą. Eksperci zabrali głos