From: bou...@gmail.com (boukun)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Praworządność i wolność mediów w Pol
sce._Parlament_Europejski_przyjął_rezolucję
Date: Thu, 16 Sep 2021 18:11:27 +0200
 by: boukun - Thu, 16 Sep 2021 16:11 UTC

Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie wolności mediów i stanu
praworządności w Polsce. Za dokumentem głosowało 502 europosłów, 149
było przeciw, a 36 wstrzymało się od głosu.

Przyjęta w czwartek rezolucja zawiera m.in. krytykę uchwalonego przez
Sejm RP projektu tzw. ustawy medialnej, który jest określany w
dokumencie PE jako "próba uciszenia krytycznych treści i bezpośredni
atak na pluralizm mediów".

Wniosek poparły Europejska Partia Ludowa, socjaldemokraci, liberałowie,
Zieloni oraz Lewica. Eurodeputowani wezwali Komisję Europejską do
"skutecznego stosowania postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom
państwa członkowskiego".

Parlament Europejski oczekuje też, że premier Mateusz Morawiecki wycofa
złożony w Trybunale Konstytucyjnym wniosek dotyczący zbadania
konstytucyjności niektórych części traktatów UE.

Rezolucja dotyka tematów wolności mediów w Polsce oraz nadrzędności
prawa UE nad prawem krajowym.

PE krytykuje polski rząd. W tle ustawa "lex TVN"
Jeden z zapisów rezolucji mówi o przyjętych i nowo proponowanych
zmianach "w polskiej ustawie medialnej oraz przekształceniem nadawcy
publicznego w nadawcę prorządowego". Wnioskodawcy podkreślili, że "art.
54 Konstytucji RP gwarantuje wolność słowa i zakazuje cenzury".

W dokumencie pojawia się też krytyka przyjętego przez Sejm projektu tzw.
ustawy "lex TVN". Parlament Europejski uważa, że "jest to próba
uciszenia głosów krytycznych i bezpośredni atak na pluralizm mediów, a
także naruszenie praw podstawowych zapisanych w Karcie i Traktatach oraz
prawodawstwa UE dotyczącego rynku wewnętrznego i międzynarodowego prawa
dotyczącego praw człowieka i handlu, np. dyrektywy o audiowizualnych
usługach medialnych".

Nie pominięto również tematu trwającej w Polsce reformy wymiaru
sprawiedliwości. PE "z zadowoleniem przyjmuje niedawne inicjatywy
Komisji dotyczące niezawisłości sądownictwa; uważa jednak, że szybsze
działania, o które wielokrotnie apelował Parlament Europejski, pomogłyby
uniknąć trwającej erozji niezawisłości sądownictwa w Polsce; ponawia
apel do Komisji o wszczęcie postępowań w sprawie uchybienia
zobowiązaniom państwa członkowskiego w związku z przepisami o
nielegalnym 'trybunale konstytucyjnym' i jego niezgodnym z prawem
składzie, Izbie Kontroli Nadzwyczajnej Sądu Najwyższego i Krajowej
Radzie Sądownictwa".

Debata w PE o Polsce. Spór o wolność mediów i praworządność
Dyskusja na temat wolności mediów i stanie praworządności w Polsce
odbyła się w Parlamencie Europejskim dzień wcześniej. Wypowiedziała się
m.in. wiceszefowa KE Vera Jourova.

- Byłam w Polsce dwa tygodnie temu i przypomniałam polskim władzom, że
potrzebujemy silnej Polski w Unii. Strategia Polski w kwestii
repolonizacji mediów jest sprzeczna z unijnymi wartościami. Działania
Polski w kwestii wymiaru sprawiedliwości podminowują sytuację -
stwierdziła unijna polityk.

Jourova przypomniała również, że KE poprosiła TSUE o nałożenie na Polskę
kar finansowych. - KE będzie z determinacją działać na rzecz
niezawisłości sądów. (…) W ramach działań następczych 20 lipca komisarz
Reynders wysłał pismo do Polski z prośbą o udzielenie informacji
dotyczących zgodności z przepisami. Otrzymaliśmy wówczas odpowiedź ze
strony Polski 16 sierpnia. Niestety odpowiedź Polski nie była
satysfakcjonująca i w związku z tym dwa orzeczenia Trybunału dot.
niezależności sędziów nie zostały w pełni wdrożone w Polsce - mówiła
wiceszefowa KE.

https://wiadomosci.wp.pl/praworzadnosc-i-wolnosc-mediow-w-polsce-parlament-europejski-przyjal-rezolucje-6683868497574400a

Ignac
1 godzinę temu
Niech zarządzą reasumpcję. Tych 500 posłów chyba się pomyliło !

Greedo
1 godzinę temu
Z ośmiornicą trzeba ostro i zdecydowanie.

ciekawski1632
1 godzinę temu
Premier Morawiecki powie ,że to nieporozumienie ale nie gniewa się na UE

Re: Praworządność i wolność mediów w Polsce. Parlament Europejski przyjął rezolucję

<6419f6e1-3981-4770-b389-7b2103176894n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=12363&group=soc.culture.polish#12363

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Thu, 16 Sep 2021 10:55:51 -0700 (PDT)
Subject: Re: Praworządność i wolność mediów w Polsce. P
arlament Europejski przyjął rezolucję
From: manta1...@gmail.com (a a)
 by: a a - Thu, 16 Sep 2021 17:55 UTC

On Thursday, 16 September 2021 at 18:11:29 UTC+2, boukun wrote:
> [...]
>
> ciekawski1632
> 1 godzinę temu
> Premier Morawiecki powie ,że to nieporozumienie ale nie gniewa się na UE
Bo wiesz Pan co,
ta Łónia to traktuje Polskę gorzej niż Leoncio Isaurę

interests / soc.culture.polish / Praworządność i wolność mediów w Polsce. Parlament Europejski przyjął rezolucję