From: bou...@gmail.com (boukun)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Dramat_na_niemieckich_budowach._Muszą_podkupywa
ć pracowników od Polaków
Date: Thu, 16 Sep 2021 21:36:29 +0200
 by: boukun - Thu, 16 Sep 2021 19:36 UTC

Niedługo w Polsce może zabraknąć pracowników budowlanych, bo wszyscy
masowo wyjadą za granicę. Powód? Zagraniczne firmy, głównie niemieckie
szukają dziś pracowników w Polsce. Budowlańcy nie muszą dziś szukać
pracy, bo firmy same się do nich zgłaszają.

Odbudowa europejskich gospodarek po pandemii wiąże się z utrzymaniem
budowlanej koniunktury. To z kolei powoduje, że rośnie zapotrzebowanie
na pracowników, a stawki wynagrodzeń w sektorze budowlanym gwałtownie rosną.

Przekonał się o tym pan Damian, który prowadzi niewielką firmę
hydrauliczną, w której zatrudnia kilkoro pracowników. - Niedawno
odezwała się do mnie firma z Niemiec, proponując pracę i oferując stawkę
za pracownika fizycznego w wysokości 38 euro za godzinę. To około 28
tys. miesięcznie. Niestety musiałem odmówić, bo mam w tej chwili kilka
projektów jednocześnie, w dodatku nie mam więcej ludzi - mówi w rozmowie
z money.pl.

Sytuacja na niemieckich budowach rzeczywiście jest bardzo zła. Jak
wyliczyli niedawno politycy CDU, niemieckim firmom brakuje dziś ok. 270
tys. wykwalifikowanych pracowników. Dlatego niemieccy pracodawcy są
zdesperowani w poszukiwaniu pracowników. - Jest duży wzrost
zapotrzebowania na pracowników w sektorze budowlanym w Niemczech -
potwierdza Emilia Ordon z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo Handlowej.

I dodaje, ze branża budowlana w tym kraju przeżywa obecnie rozkwit. -
Przykładowo w Bawarii, pomimo kryzysu związanego z pandemią
koronawirusa, w ubiegłym roku oddano do użytku o 4,8 procent więcej
mieszkań niż w poprzednim tak rekordowym 2017 roku - informuje.

Wzrostu cen nie da się zatrzymać

Zdaniem Łukasza Bernatowicza, wiceprezesa BCC trudna sytuacja na
niemieckim rynku pracy to dla nas zła wiadomość. Powód? Polskie firmy
nie są w stanie konkurować cenowo z niemieckimi. Poza tym rynek
budowlany to system naczyń połączonych. - My ściągamy Ukraińców i
Białorusinów oraz obywateli państw azjatyckich, których zatrudniamy, a
Niemcy biorą pracowników od nas - tłumaczy ekspert.

Według niego efektem tej sytuacji będzie skokowy wzrost wynagrodzeń, na
co nas nie stać. W dodatku jeżeli firmy budowlane, które realizują
kontrakty publiczne zaczną podawać wyższe stawki, a zamawiający będą
musieli podnieść kosztorysy, to zapłacimy za to wszyscy.

- Wzrost cen wynagrodzeń to jednak tylko jeden aspekt. Kolejnym
elementem są drożejące ceny materiałów, energii i paliw. Jeżeli
połączymy to ze wzrostem wynagrodzeń pracowników, to mamy spiralę
wzrostu cen, którą trudno będzie zatrzymać - ostrzega.

Podobnego zdania jest Jakub Kus, wiceprzewodniczący Związku Zawodowego
Budowlani. W jego opinii w najbliższym czasie powinniśmy się spodziewać
fali migracji pracowników budowlanych, a zwłaszcza specjalistów. -
Będzie to poważny problem dla polskiego rynku pracy. Tym bardziej, że
płace w Polsce w dalszym ciągu drastycznie odbiegają od oferowanych w
Europie - mówi.

Przypomina jednocześnie, że Związek Zawodowy Budowlani przed wejściem
Polski do UE robił badania na temat różnic wynagrodzenia w różnym
krajach. Wynikało z nich, że np. tynkarz w Belgii zarabiał cztery razy
więcej od polskiego pracownika na podobnym stanowisku. - Niedawno
zrobiliśmy podobny sondaż i niestety nadal różnica jest podobna.
Wprawdzie w Polsce wynagrodzenia nieco wzrosły, ale w innym krajach UE
również poszły w górę - dodaje.

Za granicą zarobią trzy razy więcej niż w Polsce

Eksperci są zgodni, że w związku z zatwierdzaniem Krajowych Planów
Odbudowy w poszczególnych krajach UE w Europie otworzy się w najbliższym
czasie ogromny rynek budowlany. Pojawi się też zwiększone
zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników.

- Boom budowlany będzie dotyczyć nie tylko Polski. Wzrośnie w związku z
tym presja na wykwalifikowanych pracowników. Organizacje pracodawców, z
którymi rozmawialiśmy na ten temat, również podzielają nasze obawy -
twierdzi ekspert Związku Zawodowego Budowlani.

Według niego to oznacza, że coraz trudniej będzie zatrzymać pracowników
budowlanych w Polsce. - Tym bardziej że duża część z nich nie ma umów na
czas określony i w związku z tym i tak pracuje sezonowo za granicą.
Opłaca się więc im wyjechać za granicę, gdzie zarobią trzy razy więcej
niż w Polsce. W dodatku, jeżeli wrócą, praca tutaj i tak będzie na nich
czekać - twierdzi.

Eksperci są zgodni - w najbliższym czasie pracy w budownictwie na pewno
nie zabraknie. - Ogromna liczba inwestycji realizowanych w Polsce
pozwala wykwalifikowanym pracownikom fizycznym na podejmowanie dobrze
płatnej pracy w Polsce, której w najbliższych latach nie powinno dla
nikogo zabraknąć - mówi Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego
Związku Pracodawców Budownictwa.

Według niego, zapotrzebowanie na polskich pracowników ze strony państw
ościennych, głównie z Niemiec i Skandynawii wzrasta co jakiś czas. -
Jednak w przypadku rynku zza Odry pojawia się bariera polegająca na
obowiązku znajomości języka niemieckiego na poziomie komunikatywnym -
wyjaśnia.

Według niego z tego powodu w 2020 roku nie doszło do masowego odpływu
pracowników z Ukrainy po otwarciu dla nich rynku niemieckiego.

Ekspert dostrzega jednak inne zagrożenie. - Coraz większą ochotę na
wyjazd za granicę wykazuje niestety młoda kadra inżynierska po studiach
wyższych, której zarobki zaczynają odstawać od realiów zarobkowych
panujących na polskich budowach. To duży problem, z którym firmy
budowlane będą musiały się w najbliższym czasie zmierzyć, bo bez
zdolnych pracowników technicznych wykształconych na polskich uczelniach
jakość proces budowlanego bardzo mocno ucierpi - podsumowuje.

https://www.money.pl/gospodarka/dramat-na-niemieckich-budowach-niemieckie-firmy-musza-podkupywac-pracownikow-od-polakow-6683844795275776a.html

nie ma głupic...
2 min. temu
Na pewno brutto, jeszcze z tego opłacić mieszkanie, wyżywienie, paliwo
na dojazd do roboty, zostanie połowa....

Re: Dramat na niemieckich budowach. Muszą podkupywać pracowników od Polaków

<36e86bbc-4d51-4014-b76c-96f5545da526n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=12392&group=soc.culture.polish#12392

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Thu, 16 Sep 2021 14:52:39 -0700 (PDT)
ć_pracowników_od_Polaków
From: manta1...@gmail.com (a a)
 by: a a - Thu, 16 Sep 2021 21:52 UTC

On Thursday, 16 September 2021 at 21:36:32 UTC+2, boukun wrote:
> [...]
odezwała się do mnie firma z Niemiec, proponując pracę i oferując stawkę
za pracownika fizycznego w wysokości 38 euro za godzinę. To około 28

to jest niemiecki fake

bo mieszkanie kosztuje, dojazd kosztuje, żarcie poza domem kosztuje i podatki kosztują

Mimiec nie placi budowlańcom wincej niż krajanie w kraju, ino się reklamuje i balamuci Polakow

A zaraz powi, że trze 3 kursy ukończyć po 500 euro i kto nie zna mimieckiego to stawka niższa o 30% i leczenia za frico nie ma, bez oplaty 400 euro miesięcznie i musi być ubezpieczenie wypadkowe 600 euro
a Zenkowi nie zaplaci cashem ale da mu starego gruchota do remontu, którego wyceni na 10.000 euro

Biznes z Nimcem to zawsze strata

interests / soc.culture.polish / Dramat na niemieckich budowach. Muszą podkupywać pracowników od Polaków