From: bou...@gmail.com (boukun)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Prof._Zajkowska:_Wszyscy_boimy_się_powtórki
._Dla_tych_pacjentów_COVID_jest_chorobą,_która
_po_prostu_dobija
Date: Fri, 17 Sep 2021 13:31:20 +0200
 by: boukun - Fri, 17 Sep 2021 11:31 UTC

- Pacjentów przybywa co dyżur - alarmuje prof. Zajkowska i wyjaśnia, jak
teraz Polacy chorują na COVID-19. Pierwsze objawy są mylące, a infekcja
koronawirusem może być pomylona z innymi dolegliwościami. Eksperci
alarmują: znów może być mnóstwo ofiar COVID, czwarta fala już uderzyła w
niezaszczepionych.

1. Coraz więcej pacjentów z przypadkowo rozpoznanym COVID. Objawem może
być zmęczenie

Lekarze POZ mówią o wysypie jesiennych infekcji.

- Jest mnóstwo pacjentów, mamy zdecydowanie więcej infekcji, jest dużo
zapaleń zatok, przeziębień. Trafiają się również przypadki COVID, też u
młodzieży. Co roku jest to samo: dzieci idą do szkoły, zarażają rodziców
i zaczyna się fala infekcji, teraz nałożył się na to jeszcze COVID. W
ciągu ostatnich dwóch dni zleciłem sporo testów, nie wiem jeszcze, jakie
są wyniki - mówi lek. Michał Domaszewski, lekarz rodzinny znany w
mediach społecznościowych jako "Doktor Michał".

Specjaliści przyznają, że jest coraz więcej pacjentów z przypadkowo
rozpoznanym COVID-19.

- Ta choroba cały czas nas zaskakuje. Objawy w przypadku zakażenia
koronawirusem są mało charakterystyczne, wariant Delta może powodować
m.in. dolegliwości żołądkowo-jelitowe, ból gardła. Niedawno trafił do
mnie pacjent, który narzekał na ogromne zmęczenie, nie wiedział
dlaczego, ledwo powłóczył nogami. Okazało się, że test PCR jest dodatni
- przyznaje doktor Domaszewski. - Sam byłem zdziwiony, zwłaszcza że był
to starszy pacjent, niezaszczepiony, a nie było innych objawów - dodaje
lekarz.

Dr Tomasz Karauda zwraca uwagę na jeszcze jeden problem. Coraz więcej
osób nie chce wykonywać testów w kierunku koronawirusa, to może
spowodować, że sytuacja szybko wymknie się spod kontroli.

- Wiem z rozmów z pacjentami, że ludzie mają takie skojarzenie, że
jeżeli źle się czują, to jest albo przeziębienie, albo grypa, ale
przecież nie COVID, mówią: "gdyby to był COVID, to bym już umierał".
Każdy COVID zaczyna się od takiego przeziębienia, COVID nie oznacza od
razu, że będziemy ciężko chorzy w szpitalu, dlatego musimy być czujni.
Kiedy pojawiają się objawy infekcji, to należy w pierwszej kolejności
wykluczyć COVID, zrobić wymaz, również dlatego, żeby nie narażać innych
- przekonuje dr Tomasz Karauda, lekarz oddziału chorób płuc
Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Łodzi.

2. Czwartą falę może nakręcić otwarcie uczelni

Mamy 652 nowe przypadki zakażenia koronawirusem. Rok temu 17 września
było - 837 potwierdzonych testami nowych zakażeń. Miesiąc później - 8,5
tys. a w listopadzie dobowe przyrosty zakażeń sięgały już 24 tys. Czy
ten scenariusz może się powtórzyć?

- Mamy dosyć spokojny początek jesieni z wysokim temperaturami, a dzięki
temu możemy często wietrzyć i mieszkania, i zamknięte pomieszczenia.
Zobaczymy, co będzie się działo, gdy zrobi się zimo, będziemy rzadziej
wietrzyć, a do tego zostaną otwarte uczelnie. To będzie kulminacyjny
moment, który pokaże, na jakim etapie jesteśmy. Na razie los jest dla
nas łaskawy, chociaż porównując rok do roku, byliśmy w podobnym punkcie,
jeśli chodzi o liczbę zakażeń w analogicznym okresie ubiegłego roku. To
nie daje powodów do optymizmu - zauważa dr Karauda.

Lekarz przyznaje, że mamy teraz częściową przewagę nad koronawirusem
dzięki szczepieniom, tyle że zaszczepiona jest na razie połowa
społeczeństwa i nie przybywa wielu chętnych. Dodatkowo rok temu wszyscy
poważniej podchodzili do zaleceń, nosili maseczki, mieli świadomość
zagrożenia, teraz widać ogromne zmęczenie społeczeństwa życiem w cieniu
wirusa.

- Szczepienia były skuteczniejsze w ochronie przed samym zakażeniem przy
pierwotnym wariancie wirusa i przy wariancie brytyjskim, natomiast wobec
wariantu Delta szczepionka w mniejszym stopniu chroni przed samym
zakażeniem, nadal zapewnia wysoką ochronę przed ryzykiem hospitalizacji,
pobytem w szpitalu i zgonem. To oznacza, że możemy się spodziewać dużych
liczb zakażeń, ale nie musi się to przekładać na liczbę hospitalizacji -
tłumaczy dr Karauda.

3. W szpitalach "cisza przed burzą"

Obserwowane przyrosty zakażeń na razie przekładają na sytuację w
szpitalach. Lekarze podkreślają, że teraz kluczowym wskaźnikiem
wskazującym na przebieg fali zakażeń jest liczba hospitalizacji.

- Tym parametrem posługują się już wszyscy w Europie Zachodniej, czyli
jak duże jest obłożenie szpitali z powodu COVID - podkreśla Domaszewski.

- Nie przypomina to jeszcze sytuacji z ubiegłej jesieni, ale pacjentów
przybywa co dyżur. Właśnie kończę obchód i widzę, że 90 proc. to są
osoby niezaszczepione, starsze, z licznymi obciążeniami z nowotworami, z
cukrzycą, z osteoporozą, czyli główne grupy ryzyka. Dla nich COVID jest
chorobą, która po prostu dobija - ostrzega prof. Joanna Zajkowska z
Kliniki Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji UM w Białymstoku, wojewódzka
konsultant ds. epidemiologii.

- Wszyscy się boimy tego, co będzie, boimy się powtórki z ubiegłorocznej
jesieni - przyznaje profesor.

16 września z powodu COVID-19 lub współistnienia COVID z innymi
chorobami zmarło 10 osób, 8 z nich nie było zaszczepionych. Eksperci od
wielu tygodni powtarzają, że czwarta fala będzie falą niezaszczepionych.

- Jakiś czas temu przyjmowałem kobietę w średnim wieku bez chorób
współistniejących, z nasilonymi zmianami w płucach, z zatorowością
płucną. Kilka tygodni temu zachorowała na COVID, teraz walczy o życie.
Pierwsze pytanie, jakie jej zadałem, to czemu się nie zaszczepiła, ona
stwierdziła, że nie było czasu - mówi dr Tomasz Karauda, lekarz oddziału
chorób płuc Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Łodzi. - W Polsce
widzimy coraz więcej takich pacjentów - dodaje lekarz.

- Wiemy z przekazów ministerstwa, że 60 proc. hospitalizowanych to są
osoby w wieku 20-50 lat. To jest wprost przełożony wynik szczepień.
Roczniki, w których mniej osób zostało zaszczepionych, chorują częściej
- zauważa dr Karauda.

Doktor Domaszewski przypomina zaszczepionym, żeby nadal pamiętali o
środkach ochrony, bo też mogą zachorować i zarazić inne osoby.

- Jak wyglądają te proporcje, dobrze oddaje przykład Izraela, którym
wiele osób straszy. Tamtejsze ministerstwo zdrowia wydało oficjalny
komunikat, w którym podaje, że większość osób pod respiratorami to są
osoby niezaszczepione. Wszyscy powinni pamiętać o środkach ochrony,
również zaszczepieni, bo wśród nich są osoby, u których szczepionkach
nie zadziałała. Nigdy nie ma 100 proc. skuteczności - podsumowuje lek.
Domaszewski.

https://portal.abczdrowie.pl/prof-zajkowska-wszyscy-boimy-sie-powtorki-z-ubieglorocznej-jesieni

Re: Prof. Zajkowska: Wszyscy boimy się powtórki. Dla tych pacjentów COVID jest chorobą, która po prostu dobija

<d0a90a6a-ce15-473f-9fb0-d5758b4675een@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=12426&group=soc.culture.polish#12426

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Fri, 17 Sep 2021 04:44:00 -0700 (PDT)
Subject: Re:_Prof._Zajkowska:_Wszyscy_boimy_się_powtórki._D
From: manta1...@gmail.com (a a)
 by: a a - Fri, 17 Sep 2021 11:44 UTC

On Friday, 17 September 2021 at 13:31:22 UTC+2, boukun wrote:
> [...]
>
> https://portal.abczdrowie.pl/prof-zajkowska-wszyscy-boimy-sie-powtorki-z-ubieglorocznej-jesieni
==większość osób pod respiratorami to są

Czyli zaszczepiona mniejszość też trafia pod respiratory

W Izrealu wszyscy zaszczepieni 2 dawkami a krzywa zarażeń ciągle rosnie.

Już 2,8 mln przyjęło 3-cią dawkę

a wkrótce szczepienia 4-tą dawką, bo szczepionka jest wadliwa i nie zapewnia odporności.

Przecież lepiej wymienić szczepionkę na niewadliwa niż szczepić wadliwą do końca świata, co 3 miesiące.

interests / soc.culture.polish / Prof. Zajkowska: Wszyscy boimy się powtórki. Dla tych pacjentów COVID jest chorobą, która po prostu dobija