From: bou...@gmail.com (boukun)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Spór_Polski_z_Czechami._Nie_tylko_Turów,_dr
uga_sprawa_też_budzi_kontrowersje
Date: Mon, 27 Sep 2021 09:55:22 +0200
 by: boukun - Mon, 27 Sep 2021 07:55 UTC

Po tym jak Trybunał Sprawiedliwości UE nałożył na polski rząd
wielomilionowe kary w związku z działalnością kopalni węgla brunatnego
Turów, nasze relacje z południowym sąsiadem uległy znacznemu
pogorszeniu. Okazuje się, że sprawa kopalni może nie być jedynym punktem
zapalnym w dwustronnych stosunkach. Nieuregulowana pozostaje również
kwestia tzw. długu terytorialnego.

Chodzi o sprawę, która ma swój początek w 1958 roku. Podczas wytyczania
granicy władze PRL przekazały Czechosłowacji grunty o powierzchni 1205,9
ha, natomiast Czechy polskiej stronie - 837,46 ha. Powstał tzw. dług
graniczny, tytułem którego do Polski powinno trafić jeszcze 368,44 ha.

Mimo że oba komunistyczne państwa już nie istnieją, Czesi nadal muszą
zwrócić nam różnicę. Nasi południowi sąsiedzi chcieli wypłacić
ekwiwalent pieniężny za te ziemie, ale Polska się na to nie zgodziła.
Sprawa dotyczy m.in. Ziemi Opawskiej.

Dług terytorialny. Sprawa utknęła w martwym punkcie

Problematyką zwrotu długu terytorialnego zajmowała się Stała
Polsko-Czeska Komisja Graniczna. W trakcie jej prac strona czeska
przygotowała spis gruntów o łącznej powierzchni ok. 400 ha, które mogą
być przekazane Polsce w ramach rekompensaty długu (368 ha + około 40 ha
rezerwy, w razie gdyby niektóre propozycje były trudne do realizacji,
czyli wytyczenia linii granicy w warunkach terenowych). Jednak później
Czesi uznali, że część z tych działek z różnych przyczyn nie może zostać
przekazana stronie polskiej, np. grunty powinny zostać zwrócone, ale
czeskiemu Kościołowi.

Na razie jednak nie wiadomo, kiedy powierzchnia Polski się powiększy.
Sprawa od kilkunastu (jak nie od kilkudziesięciu) lat utknęła bowiem w
martwym punkcie.

W ostatnim czasie aktywnością w tej sprawie wykazywali się politycy PiS,
którzy wysyłali interpelacje i poselskie zapytania do przedstawicieli rządu.

Poseł Jarosław Krajewski (PiS) pytał MSZ i MSWiA: "Kiedy przewidywane
jest ostateczne uregulowanie kwestii długu terytorialnego Republiki
Czeskiej wobec Rzeczypospolitej Polskiej?". W podobnym tonie wypowiadała
się w czerwcu grupa posłów PiS (m.in. Jerzy Małecki, Jan Duda, Dominika
Chorosińska), która podkreśla, że "strona polska oczekuje na wykaz
gruntów wytypowanych do rekompensaty przez stronę czeską".

Także premier Mateusz Morawiecki i szef MSZ Zbigniew Rau prowadzili
rozmowy z czeskim rządem. Sprawa była omawiana m.in. podczas spotkania
ministrów spraw zagranicznych Polski i Czech 12 lutego w Warszawie. Z
kolei 3 marca premier Morawiecki skierował list do czeskiego szefa
rządu, wskazując na konieczność szybkiego powrotu do rozmów w celu
rozwiązania kwestii długu. Odpowiedź Andreja Babisza z 24 marca nie
zawierała jednak konkretnej odpowiedzi na propozycję strony polskiej
dotyczącej prowadzenia dalszych rozmów.

Czy w kontekście konfliktu wokół Turowa sprawa długu terytorialnego może
powrócić na agendę rozmów między stroną polską i czeską? Wirtualna
Polska zapytała o to MSZ.

- Stanowisko Ministerstwa Spraw Zagranicznych w sprawie uregulowania
przebiegu polsko-czeskiej granicy państwowej nie uległo zmianie. MSZ
pragnie podkreślić, że uregulowanie kwestii czeskiego długu
terytorialnego powinno mieć miejsce zgodnie z zobowiązaniem
prawno-międzynarodowym Republiki Czeskiej – informuje Wirtualną Polskę
biuro prasowe MSZ.

- Strona polska podtrzymuje wyrażaną wielokrotnie wolę rozwiązania tej
kwestii w drodze rozmów dwustronnych. MSZ będzie konsekwentnie
podejmował tę kwestię w rozmowach ze stroną czeską na różnych
szczeblach. Rozstrzygnięcie tej sprawy wymaga podjęcia przez właściwe
władze czeskie konkretnych działań. Niezbędne jest opracowanie przez
stronę czeską nowego wykazu nieruchomości, które zostałyby przekazane
stronie polskiej z tego tytułu - dodają urzędnicy resortu spraw
zagranicznych.

Wybory w Czechach najważniejszą przeszkodą?

Ich zdaniem wewnętrzny terminarz polityczny w Republice Czeskiej może
być wykorzystywany jako uzasadnienie zwłoki.

- Kiedy już ostatecznie wykaz zostałby przedstawiony, konieczne będzie
uzgodnienie nieruchomości w ramach polsko-czeskiej stałej komisji
granicznej, a następnie przygotowanie odpowiedniej dokumentacji i
uzgodnienie projektu umowy międzynarodowej, która będzie stanowiła
prawną podstawę ostatecznego uregulowania tej kwestii w stosunkach
dwustronnych. Działania te nie zostały jak dotąd podjęte przez stronę
czeską mimo wiążącego Republikę Czeską zobowiązania
prawno-międzynarodowego - przekazuje nam MSZ.

Strona czeska nie kwapi się do załatwienia sprawy, która ciągnie się od
1958 roku.

- Premier Republiki Czeskiej Andrej Babisz poinformował premiera
Mateusza Morawieckiego w swoim piśmie z 24 marca, że Republika Czeska
szanuje swoje obowiązki. Zgodził się także z premierem Morawieckim, że
kolejne konsultacje międzyrządowe byłyby odpowiednią okazją dla debaty
na ten temat – informuje Wirtualną Polskę Jiří Kyrian, Radca Minister z
ambasady Czech w Warszawie.

Do międzyrządowych konsultacji zapewne jednak szybko nie dojdzie. W
sprawie sporu o kopalnię Turów premier Mateusz Morawiecki przyznał w
wywiadzie dla PAP-u, że ciężko będzie doprowadzić do porozumienia przed
wyborami w Czechach.

Jednak wbrew twierdzeniom polskiego rządu, spór o kopalnię Turów nie
zajmuje znaczącego miejsca w przedwyborczych dyskusjach.

- Wbrew temu, co mówią polskie władze, sprawa Turowa nie jest sprawą
pierwszorzędną w kampanii wyborczej w Czechach. Nie jest nawet sprawą
trzydziestorzędną w wymiarze ogólnokrajowym. To sprawa lokalna - mówił w
rozmowie z Wirtualną Polską czeski dziennikarz Filip Harzer.

Przypomnijmy, że TSUE postanowił, że Polska ma płacić Komisji
Europejskiej 500 tys. euro dziennie za niewdrożenie środków tymczasowych
i niezaprzestanie wydobycia węgla brunatnego w kopalni Turów. Do
niedzieli 26 września wysokość kary dla Polski sięga już 3,5 mln euro,
czyli ponad 16 mln zł.

https://wiadomosci.wp.pl/polska-na-wojnie-z-czechami-nie-tylko-turow-druga-sprawa-tez-budzi-kontrowersje-6687387379817120a

Marios
2 godziny temu
A co z powiatami na Zaolziu ukradzionymi przez Czechów i z podzielonym
Cieszynem które jest w całości polskim miastem. Ich zakłamanie i
nienawiść do Polski jest u nas mało nagłaśniana.

Bełkot
2 godziny temu
Prosta sprawa. Niech Czesi oddadzą te grunty w otoczce Turowa...

młody
2 godziny temu
jakiemu kościołowi skoro Czesi to ateiści?

Re: Spór Polski z Czechami. Nie tylko Turów, druga sprawa też budzi kontrowersje

<57e44020-382e-4b81-8357-a030b5cf7042n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=13611&group=soc.culture.polish#13611

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Mon, 27 Sep 2021 01:04:14 -0700 (PDT)
Subject: Re:_Spór_Polski_z_Czechami._Nie_tylko_Turów,_druga
_sprawa_też_budzi_kontrowersje
From: fatso60...@gmail.com (fatso)
 by: fatso - Mon, 27 Sep 2021 08:04 UTC

Polska nie ma sporu z kosciolem czeskim-ktory zreszta praktycznie nie istnieje.
Niech oddadza te tereny parafialne czeskie Polsce a lokalni polscy proboszczowie juz sie dogadaja z czeskimi co z tym fantem zrobic.

Re: Spór Polski z Czechami. Nie tylko Turów, druga sprawa też budzi kontrowersje

<f6a062e7-a649-4c4e-a106-533bd45323e1n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=13622&group=soc.culture.polish#13622

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Mon, 27 Sep 2021 01:49:56 -0700 (PDT)
_sprawa_też_budzi_kontrowersje
From: manta1...@gmail.com (a a)
 by: a a - Mon, 27 Sep 2021 08:49 UTC

On Monday, 27 September 2021 at 10:04:16 UTC+2, fatso wrote:
> Polska nie ma sporu z kosciolem czeskim-ktory zreszta praktycznie nie istnieje.
> Niech oddadza te tereny parafialne czeskie Polsce a lokalni polscy proboszczowie juz sie dogadaja z czeskimi co z tym fantem zrobic.
Co za mądra wypowiedź

Fatso, dlaczego nie działasz jako międzynarodowy negocjator d/s europejskich ?

To co ty potrafisz rozwiązać w trymiga to unijnym gryzipiórkom zajmuje lata.

Re: Spór Polski z Czechami. Nie tylko Turów, druga sprawa też budzi kontrowersje

<6d926547-8656-4f6f-a397-44e9fda6302fn@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=13632&group=soc.culture.polish#13632

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Mon, 27 Sep 2021 02:28:08 -0700 (PDT)
_sprawa_też_budzi_kontrowersje
From: fatso60...@gmail.com (fatso)
 by: fatso - Mon, 27 Sep 2021 09:28 UTC

> Fatso, dlaczego nie działasz jako międzynarodowy negocjator d/s europejskich ?
>
> To co ty potrafisz rozwiązać w trymiga to unijnym gryzipiórkom zajmuje lata.

Dzieki za uprzejme uwagi ale to przeciez nie jest zaden problem. O ile nie brac za problem czeska zdradliwosc jaka oni maja w genach. Winni sa Czesi Polsce legalnie ten skrawek ziemi i musza ta ziemie oddac. Rzekomo wlasnosc czeskich parafii im w tym przeszkadza. Skoro granica jest otwarta i czeski pastuch parafialny moze przez granice przepedzac proboszczowskie krowy na polskie pastwisko-to co tu za problem by oddac pastwisko Polsce?

Re: Spór Polski z Czechami. Nie tylko Turów, druga sprawa też budzi kontrowersje

<a11d578c-78b0-4182-b2a7-8902ce7476fcn@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=13637&group=soc.culture.polish#13637

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Mon, 27 Sep 2021 02:40:54 -0700 (PDT)
_sprawa_też_budzi_kontrowersje
From: manta1...@gmail.com (a a)
 by: a a - Mon, 27 Sep 2021 09:40 UTC

On Monday, 27 September 2021 at 11:28:09 UTC+2, fatso wrote:

> Dzieki za uprzejme uwagi ale to przeciez nie jest zaden problem. O ile nie brac za problem czeska zdradliwosc jaka oni maja w genach. Winni sa Czesi Polsce legalnie ten skrawek ziemi i musza ta ziemie oddac. Rzekomo wlasnosc czeskich parafii im w tym przeszkadza. Skoro granica jest otwarta i czeski pastuch parafialny moze przez granice przepedzac proboszczowskie krowy na polskie pastwisko-to co tu za problem by oddac pastwisko Polsce?
Fatso,
ale to co dla mędrca jak ty, nie jest problemem, to unijnym gryzipiórkom zajmie 5 lat,
bo oni produkują wirtualne problemy a nie rozwiązują je.

Powinieneś się zgłosić jako doradca premiera, prezydenta, szefowej UE,
bo twój mózg jest warty 1000 unijnych mózgow
a twa myśl przenikliwa i rozwiązuje problemy, nad którymi sztaby cięzkogłowców pracują latami.

Gdyby tacy ludzie jak ty, kierowali Europa, to zaraza by się skonczyła w ubiegłym roku, a w 2021 Europa by rozkwitała gospodarczo bez żadnych lockdownów, kwarantann

Mędrców w tłumie jest niewielu, albo żadnego.

Mędrćow na interncie jest tylko kilku, a ty wśród nich.

interests / soc.culture.polish / Spór Polski z Czechami. Nie tylko Turów, druga sprawa też budzi kontrowersje