From: bou...@gmail.com (boukun)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Nowy_front_sporu_Polski_z_Niemcami?_Zagraniczne_media_p
iszą_o_"wojnie_kulturowej"
Date: Sun, 13 Feb 2022 17:53:04 +0100
 by: boukun - Sun, 13 Feb 2022 16:53 UTC

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek zdecydował o ograniczeniu
finansowania nauki języka niemieckiego dla mniejszości niemieckiej w
Polsce. Fakt ten nie umyka zagranicznej prasie, która pisze w ostatnich
dniach o "eskalacji kampanii nienawiści".

"Polski rząd prowadzi kampanię przeciwko Niemcom. Jej celem są nie tylko
politycy. Ofiarą polsko-niemieckiej wojny kulturowej stała się ostatnio
niemiecka mniejszość w Polsce – pisze publicysta "Welt am Sonntag".

Warszawski korespondent niemieckiej gazety Philipp Fritz nazywa decyzję
polskich władz o ograniczeniu środków na naukę języka niemieckiego dla
niemieckiej mniejszości w Polsce "kolejną eskalacją kampanii nienawiści
(prowadzonej) przez władze w Warszawie przeciwko Republice Federalnej".
Celem narodowo-konserwatywnego rządu polskiego jest "wymuszenie na
niemieckich władzach czegoś, czego te nie mogą w żaden sposób dostarczyć".

Polski parlament kilka tygodni temu obciął środki finansowe na naukę
języka mniejszości narodowych. Okazało się jednak, że ograniczenia
dotyczą tylko mniejszości niemieckiej. Minister edukacji i nauki
Przemysław Czarnek wydał niedawno rozporządzenie w tej sprawie dotyczące
"tylko" Niemców – czytamy w "Welt am Sonntag".

Berlin protestuje

"Drastyczne posunięcie obciąża dodatkowo i tak już napięte relacje
polsko-niemieckie" – ocenia Fritz. Autor przytacza opinię pełnomocnika
rządu Niemiec ds. mniejszości Bernda Fabritiusa, który nazwał decyzję
polskich władz "bardzo poważnym błędem" i "złym politycznym sygnałem".

Poseł rządzącej w Niemczech SPD Dietmar Nietan powiedział, że podejmując
taką decyzję, Polska "szkodzi sama sobie i popada w coraz większą izolację".

Decyzja polskiego rządu jest "kolejną eskalacją wrogiej wobec Niemiec
kampanii" – pisze niemiecki dziennikarz. Przypomina o plakatach, na
których prezydent RFN Frank-Walter Steinmeier i inni niemieccy politycy
pokazywani byli razem z Hitlerem i Goebbelsem.

Instrument podgrzewania antyniemieckich nastrojów
Rudolf Urban, redaktor naczelny internetowej gazety "Wochenblatt" uważa,
że przedmiotem sporu nie jest niemiecka mniejszość, lecz Niemcy. W ten
sposób, wrzucając do jednego worka Niemcy i mniejszością niemiecką –
tłumaczy Urban – podgrzewa się antyniemieckie nastroje. "Konflikt
rozgrywany jest na naszych plecach" – dodaje.

Nietan podkreśla, że nauka języka polskiego i polska kultura są
wspierane w Niemczech. Polityk SPD zastrzega, że polityka oświatowa
należy do kompetencji krajów związkowych i nie jest sterowana z Berlina.
Zwraca uwagę, że w Nadrenii Północnej-Westfalii języka polskiego uczy
się ponad 5 tys. uczniów.

"Polski rząd bierze polskich obywateli niemieckiego pochodzenia na
zakładników w swojej wewnętrznej wojnie kulturowej, tylko dlatego, że
należą oni do mniejszości niemieckiej" – uważa Nietan.

https://wiadomosci.wp.pl/polski-rzad-przeciwko-mniejszosci-niemieckiej-zagraniczne-media-o-wojnie-kulturowej-6736949020367680a

Polak
2 min. temu
mam pytanie retoryczne do demokracji w BRD .!
Dlaczego nie ma autonomicznego Bundeslandu dla Serbow Luzyckich. i
dlaczego jest parcie demokratycznego narodu niemieckiego zeby zapomniec
problem narodowosci i jezyka Sorben

Re: Nowy front sporu Polski z Niemcami? Zagraniczne media piszą o "wojnie kulturowej"

<0a236fed-c61e-4f1e-81e3-6a10cf8645a6n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=27234&group=soc.culture.polish#27234

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 13 Feb 2022 13:08:33 -0800 (PST)
Subject: Re:_Nowy_front_sporu_Polski_z_Niemcami?_Zagraniczne_
media_piszą_o_"wojnie_kulturowej"
From: bratol...@gmail.com (brat_olin)
 by: brat_olin - Sun, 13 Feb 2022 21:08 UTC

boukun wrote:

> [...]
> tłumaczy Urban – podgrzewa się antyniemieckie nastroje. "Konflikt
> rozgrywany jest na naszych plecach" – dodaje.

Czy ten Urban powie, kiedy Niemcy zwroca majatek mniejszosci polskiej
zarekwirowany na bazie prawa wprowadzonego w Rzeszy 27 lutego
1940 roku?

interests / soc.culture.polish / Nowy front sporu Polski z Niemcami? Zagraniczne media piszą o "wojnie kulturowej"