Neither spread the germs of gossip nor encourage others to do so.

interests / soc.culture.polish / Lem o Sowietach.

SubjectAuthor
* Lem o Sowietach.ZalekBloom
+- Re: Lem o Sowietach.Eksuperancjusz Dociekliwy
`* Re: Lem o Sowietach.Russet Bulba
 `* Re: Lem o Sowietach.atla...@orcon.net.nz
  `* Re: Lem o Sowietach.Zalek Bloom
   `* Re: Lem o Sowietach.Russet Bulba
    `* Re: Lem o Sowietach.andal
     `* Re: Lem o Sowietach.Russet Bulba
      `* Re: Lem o Sowietach.andal
       `- Re: Lem o Sowietach.Russet Bulba

1
Lem o Sowietach.

<3374bhtq73bh7fc6s0cnkgja9f33145b1o@4ax.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=38810&group=soc.culture.polish#38810

From: ZalekBl...@hotmail.com
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Lem o Sowietach.
Date: Tue, 21 Jun 2022 15:43:01 -0400
 by: ZalekBl...@hotmail.com - Tue, 21 Jun 2022 19:43 UTC

Nie wiem czy to falszywka, bo tego listu nie ma w "Stanislaw Lem.
Slawa i fortuna. Listy do Michaela Kandla", ale przyjemnie to czytac
wiec podaje:
https://www.facebook.com/206969080073403/posts/1219602785476689/

Stanislaw Lem do Michaela Kandla
[...] Wlasciwie to wszystko, co rzec nalezalo o Sowietach, juz zostalo
wiele razy, w doskonalej artykulacji, dokladnie wypowie­dziane,
napisane i opublikowane. Czytam tu naturalnie ksiazki, których nie
moge dostac w Polsce, m. in. wspomnienia osobiste Niemców, przez
których przetoczyla sie lawina Czerwonej Armii w roku kleski Hitlera,
1945, glównie, pamietniki z Pomorza (Pommern). Uwagi pewnego lekarza,
hrabiego zreszta, czlowieka wierzacego, który przeszedl przez to
pieklo, widzial wszystko, co moga Rosjanie uksztaltowani w tym
potwornym systemie, te wspomnienia byly mi miejscami formulowaniem
wlasnych mysli i osadów, których tylko na papier nie przelalem.
Chociaz nie widzialem wcale tego, co on. Okrucienstwo Niemców,
wchodza­cych za Hitlera w kraj okupowany, jest na calej dlugosci skali
i na calej szerokosci doswiadczenia NIEPORÓWNYWALNIE OD­MIENNE od
sowieckiego. Niemcy, najpierw ida banaly – byli metodyczni, planowi,
wykonywali rozkazy, sposobem bezosobo­wym i na ogól mechanicznym;
mieli sie za Rase Wyzsza, nas, Zydów – za Ungeziefer, za robactwo do
wytepienia, robactwo TAK chytre, taka hucpa obdarzone, ze te robaki
smialy przy­brac, dzieki lotrowskiej mimicry podobienstwo, ludzace
wprost, do Czlowieka. Rosjanie zas, byla to sfora swiadoma swojej
gorszosci i nizszosci w sposób bezslowny, gluchy, judzacy do
wszel­kiego rozpasania; wiec gwalcac 80-letnie staruszki, rozdzielajac
smierc od niechcenia, pobieznie, w przebiegnieciu, walac, rujnu­jac,
niszczac wszelkie oznaki dostatku, ladu, cywilizacyjnej zamoz­nosci,
wykazujac w bezinteresownosci tego zniszczenia znaczna Pomyslowosc,
Inicjatywe, Uwage, Koncentracje, Natezenie Woli – tym samym nie tyle
na Niemcach sie za to mscili (na INNYCH zreszta!), za to, co w Rosji
im Niemcy wyrzadzili, lecz na swiecie poza granicami wiezienia swojego
zemste brali, zemste najpodlejsza z mozliwych: obsrywali bowiem
wszystko – zadne zwierzeta nie wykazuja takiej, powiedzialbym
EKSKREMENTALNEJ ZA­CIEKLOSCI, jaka ci Rosjanie okazywali, swoimi
ekskrementami zatykajac, wypelniajac, salony rozbite, sale szpitalne,
bidety, klozety, srajac na ksiazki, dywany, oltarze; w tym sraniu na
caly swiat, który MOGLI, co za ich wielka radosc, skopac, zmiazdzyc,
obsrac i jeszcze pogwalciwszy i pomordowawszy (gwalcili kobiety po
porodzie, kobiety po ciezkich operacjach, gwalcili kobiety lezace w
kaluzach krwi, gwalcili i srali; poza tym MUSIELI krasc zegarki, a gdy
jakis ich maly biedny zoldaczyna nie mial juz tej szansy, wsród
Niemców w szpitalu, bo poprzednicy jego zabrali wszystko, co bylo do
zabrania, ROZPLAKAL sie z zalu i zarazem wolal, ze jesli nie dostanie
natychmiast ZEGARKA, zastrzeli trzy osoby). Raz w Moskwie w 6l roku
bylem obecny po 12 w nocy, wprost z lotniska, w restauracji
,,ekskluzywnego hotelu” (na ulicy tlum innych chetnych ZABAWY dobijal
sie darmo do hotelowej bramy) – i choc tam nikt nikogo nie gwalcil,
nie mordowal ni nie obsrywal – TO SAMO widzialem, i zrobilo to na mnie
niezapom­niane wrazenie, nazwalem to horda szalejaca, poniewaz nie
wierzaca w BOGA, tzn. widzialem ludzi, którym wylupiono Wartosci,
ludzi z amputowana totalnie etyka; bylo to widowisko nieprawdopodobnie
ohydne.
Historie te, te diagnozy sa znane, a cywilizacja nasza robi, co moze,
azeby to ukryc, zadeptac, pogrzebac, nie dostrzec, nie przyznawac sie
do tego, a jesli sie nie da, to explain away ą.
System sowiecki jako corruptio optimi pessima ˛ de facto jest systemem
hodowli wszystkich cech, do jakich czlowiek upodlony jest w ogole
zdolny. Zdrada najblizszych, wydawanie na meki przyjaciól, klamstwo na
kazdym kroku, zycie w falszu od kolebki do grobu, deptanie
tradycyjnych wartosci kultury i betonowanie pewnych formalnych tej
kultury aspektów; wszak jasne, iz owo gwalcenie, mordowanie i
obsrywanie jest jedna strona mo­nety, a druga jest sowiecki
purytanizm, wiktorianizm, „ojczyznianosc”, ,,patriotyzm”,
,,komunistyczna moralnosc” itd. Co tu pisac, co tu dodawac! I
radykalnie niewierzacemu, jak ja, mysl o tym, iz Boga pewno i nie ma,
lecz szatan CHYBA jednak jest, SKORO sa Sowiety

Re: Lem o Sowietach.

<aec8a908-4970-4102-93a9-28c2fc4127dfn@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=38817&group=soc.culture.polish#38817

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Tue, 21 Jun 2022 14:06:06 -0700 (PDT)
Subject: Re: Lem o Sowietach.
From: alojzy.n...@gmail.com (Eksuperancjusz Dociekliwy)
 by: Eksuperancjusz Docie - Tue, 21 Jun 2022 21:06 UTC

Zalek...@hotmail.com napisał(a):

> [...]
> radykalnie niewierzacemu, jak ja, mysl o tym, iz Boga pewno i nie ma,
> lecz szatan CHYBA jednak jest, SKORO sa Sowiety

Niemcy lepsi/bardziej ludzcy, bo ładniej ubrani, wykształceni i mordowali "z klasą"?
I "ż" czmychali raczej na wschód/za wielką wodę. Głębsza filozofia.

cyt.
Po wybuchu II wojny światowej w zaanektowanym przez Związek Radziecki
Lwowie rozpoczął w 1940 studia medyczne na Wydziale Medycznym Uniwersytetu Lwowskiego

Mógł się przenieść do Berlina, albo Paryża w jakie bardziej oświecone miejsca.

Re: Lem o Sowietach.

<c83bf9a7-7a55-43e8-953e-316f4a36984dn@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=38833&group=soc.culture.polish#38833

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Tue, 21 Jun 2022 19:15:54 -0700 (PDT)
From: cyrylmet...@gmail.com (Russet Bulba)
 by: Russet Bulba - Wed, 22 Jun 2022 02:15 UTC

On Tuesday, June 21, 2022 at 4:43:04 PM UTC-3, Zalek...@hotmail.com wrote:
> [...]
> radykalnie niewierzacemu, jak ja, mysl o tym, iz Boga pewno i nie ma,
> lecz szatan CHYBA jednak jest, SKORO sa Sowiety

Skutek znacznego odsetka psychopatow lub socjopatow ksztaltowanych w patologicznym systemie spolecznym i politycznym. Wiele dzieci ma genetyczne zadatki lecz w przypadku wiekszosci z nich ostatecznie warunki decyduja.

Re: Lem o Sowietach.

<fe433fad-6d7b-4bad-9c43-9d168a89bf56n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=38837&group=soc.culture.polish#38837

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Tue, 21 Jun 2022 22:18:08 -0700 (PDT)
From: atlant...@orcon.net.nz (atla...@orcon.net.nz)
 by: atla...@orcon.net.nz - Wed, 22 Jun 2022 05:18 UTC

From: Eksuperancjusz Dociekliwy

> [...]
> po ponownym wkroczeniu do Lwowa Armii Czerwonej
> kontynuował studia
>
> Mógł się przenieść do Berlina, albo Paryża

teraz też tylko parchy
( nie tylko prosto z Izraela
i nie tylko w Krakowie ) filmują się !
w polskich hotelach srając do szuflad
pod poduszki , za telewizor , itp . . .
A pracownicy ( z wdzięczności za tą pracę )
mają zamknąć ryje ! albo " zrezygnują "
dłuuugo spłacając wyrządząne szkody
na które zawsze się znajdzie
wielu parchatych świadków

Re: Lem o Sowietach.

<8b3bc4ab-0246-4667-94ce-4b796115be2dn@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=38842&group=soc.culture.polish#38842

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Wed, 22 Jun 2022 02:27:19 -0700 (PDT)
From: zalekbl...@gmail.com (Zalek Bloom)
 by: Zalek Bloom - Wed, 22 Jun 2022 09:27 UTC

On Wednesday, June 22, 2022 at 1:18:11 AM UTC-4, atla...@orcon.net.nz wrote:
> [...]
> w polskich hotelach srając do szuflad
> pod poduszki , za telewizor , itp . . .
> A pracownicy ( z wdzięczności za tą pracę )

Twierdze od lat: Polak, Zyd - dwa bratanki!

https://spottedlublin.pl/uczniowie-zdemolowali-toalete-w-podstawowce-postanowili-pochwalic-sie-nagraniem-w-sieci/

https://www.terazkrosno.pl/wiadomosci/12601-zniszczyli-boisko-w-iwoniczu-straty-sa-ogromne

https://www.dziennikwschodni.pl/na-sygnale/straty-na-kilkanascie-tysiecy-zlotych-uczniowie-zniszczyli-elewacje-szkoly-w-lublinie,n,1000168547.html

zalek

Re: Lem o Sowietach.

<cdd6d6c5-c09c-4401-bafb-25e89750e4f3n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=38845&group=soc.culture.polish#38845

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Wed, 22 Jun 2022 04:05:51 -0700 (PDT)
From: cyrylmet...@gmail.com (Russet Bulba)
 by: Russet Bulba - Wed, 22 Jun 2022 11:05 UTC

On Wednesday, June 22, 2022 at 6:27:23 AM UTC-3, zalek...@gmail.com wrote:

> Twierdze od lat: Polak, Zyd - dwa bratanki!

> [...]

Patologia jest wszedzie. Kwestia czestotliwosci wystepowania. Jest jej znacznie mniej w Polsce dzisiaj, niz za mojej wczesnej mlodosci w komunizmie, w okresie budowania jego swiadomosci i ostrej walki na codzien z imperializmem i jego przejawowami wsrod zachowan spolecznych i wszystko bylo zdewastowane, zasrane i zaszczane. Na mojej ulicy latami nie dawalo sie posadzic nowego drzewa. Wszystko w kilka dni polamane. Czego zatem mozna sie spodziewac od spoleczenstwa, takie jak rosyjskie, ktore dziesiatkami lat bylo trzymane w terrorze, zaszczuciu, donosicielstwie nawet na najblizszych tj rodzicow i widmo zsylki i katorgi stalo w oczach na codzien calych generacji. Wezspol z alkoholizmem i jego dewastujacymi skutkami jednostkowymi i spolecznymi. Na ogol uderza to silniej w mezczyzn niz kobiety. Do dnia dzisiejszego sredni wiek meski w Rosji jest stosunkowo niski wskutek asocjalnych i samodewastujacych zachowan. W sumie realny socjalizm.

A co do Lema, to podobne obrazy tej upomnikowanej Armii Czerwonej przekazywali mi rodzice jak i starsi czlonkowie rodziny. Nie kazdy tak sie w tej armii zachowywal ale bylo to uderzajace zjawisko. Stad i powszechne mniemanie tego okresu, ze na pierwszej linii frontu byli rzucani glownie kryminalisci.. Ludzkie straty takiej armii byly ogromne. A potem probowano wprowadzac jako taki porzadek.

Re: Lem o Sowietach.

<t8vf98$l35$1@gioia.aioe.org>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=38853&group=soc.culture.polish#38853

From: and...@andal.org (andal)
Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Wed, 22 Jun 2022 16:16:40 -0000 (UTC)
 by: andal - Wed, 22 Jun 2022 16:16 UTC

On Wed, 22 Jun 2022 04:05:51 -0700 (PDT), Russet Bulba wrote:

> [...]
> sredni wiek meski w Rosji jest stosunkowo niski wskutek asocjalnych i
> samodewastujacych zachowan. W sumie realny socjalizm.

gdzie to bylo ?

Re: Lem o Sowietach.

<00153175-a43c-4703-ab89-7cddced5c1c0n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=38865&group=soc.culture.polish#38865

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Wed, 22 Jun 2022 12:35:48 -0700 (PDT)
From: cyrylmet...@gmail.com (Russet Bulba)
 by: Russet Bulba - Wed, 22 Jun 2022 19:35 UTC

On Wednesday, June 22, 2022 at 1:16:44 PM UTC-3, andal wrote:

> gdzie to bylo ?

Lamanie drzewek czy gulagi? Na ulicy Polnej w Sopocie, ktora latami probowano daremnie obsadzic drzewami. Jeszcze w latach 70- tych sie nie udawalo. Gdzie indziej zreszta takze.

Re: Lem o Sowietach.

<t8vu6e$1563$2@gioia.aioe.org>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=38868&group=soc.culture.polish#38868

From: and...@andal.org (andal)
Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Wed, 22 Jun 2022 20:31:11 -0000 (UTC)
 by: andal - Wed, 22 Jun 2022 20:31 UTC

On Wed, 22 Jun 2022 12:35:48 -0700 (PDT), Russet Bulba wrote:

> Lamanie drzewek czy gulagi? Na ulicy Polnej w Sopocie, ktora latami
> probowano daremnie obsadzic drzewami. Jeszcze w latach 70- tych sie nie
> udawalo. Gdzie indziej zreszta takze.

o lamanie drzewek pytalem, dziwne jest co piszesz, w Sopocie bylem 1950 i
nie zauwazylem nic choc mialem tylko 7 lat,

mieszkalem w Warszawie do 1974, ulica Raszynska, miedzy placem Zawiszy a
Filtrowa, piekna okolica, chodzilem do ogolniaka na Wawelskiej, razem z
Falandyszem, rownolegla klasa, okolica rownie piekna, dookola piekne
ogrody i pole Mokotowskie, poznie PW wydzial Maszyn Roboczych i Pojazdow,
na Narbutta, nigdy nie widzialem wandalizmu w ych okolicach

Re: Lem o Sowietach.

<2edb0327-9cfa-4472-850e-cf30a8bef70an@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=38876&group=soc.culture.polish#38876

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Wed, 22 Jun 2022 13:56:15 -0700 (PDT)
From: cyrylmet...@gmail.com (Russet Bulba)
 by: Russet Bulba - Wed, 22 Jun 2022 20:56 UTC

On Wednesday, June 22, 2022 at 5:31:12 PM UTC-3, andal wrote:

> [...]
> ogrody i pole Mokotowskie, poznie PW wydzial Maszyn Roboczych i Pojazdow,
> na Narbutta, nigdy nie widzialem wandalizmu w ych okolicach

Ja tam cala mlodosc spedzilem. Czemu tak zaciekle tepiono te drzewka, to nie wiem. Obesrane otoczenie jest juz latwiej wytlumaczyc.

interests / soc.culture.polish / Lem o Sowietach.