Old age is always fifteen years old than I am. -- B. Baruch

interests / soc.culture.polish / Krolewiec czeski

SubjectAuthor
* Krolewiec czeskifatso
+- Re: Krolewiec czeskiJakub A. Krzewicki
`* Re: Krolewiec czeskinarc...@gmail.com
 +- Re: Krolewiec czeskiJakub A. Krzewicki
 `- Re: Krolewiec czeskinarc...@gmail.com

1
Krolewiec czeski

<5b180665-a653-40c3-a71c-a9dd8c984d25n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=47323&group=soc.culture.polish#47323

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Wed, 5 Oct 2022 21:52:18 -0700 (PDT)
Subject: Krolewiec czeski
From: fatso60...@gmail.com (fatso)
 by: fatso - Thu, 6 Oct 2022 04:52 UTC

Na naszych oczach upada stary, po-jaltanski porzadek swiata. Ukraina a nie Polska powstanie jako centrum nowego porzadku w Centralnej i Wschodniej Europie. Kraj 40-milionow preznych, walecznych ludzi, obroncow cywilizacji europejskiej przed zakusami moskiewskiej dziczy jak tez nowych chinczykow i tego co wyrosnie po rozpadzie imperium na Kremlu. Karty do gry rozdawac sie bedzie w Waszyngtonie. Tam wiedza, ze Ukrainian Village lezy w miescie Chicago, sercu Ameryki Pln. Gdzie Polacy pomimo swej liczby nic tak naprawde nie maja.
Kaczor w tej wlasnie chwili w swej starczej tepocie podnosi wrzask o reparacje od Germanow zamiast sie trzymac kurczowo Jalty. Ja bym nie draznil starego smoka bo sie obudzic moze i pol Polski wam, Swinie Ryje, znowu odbierze. Ja bylbym raczej za zmylka, nowym rozwiazaniem co zrobi dobrze porzadkowi w tej czesci swiata.

Pol-serio, pol-zartem jakis facet z Pragi czeskiej zaproponowal przekazanie Krolewca Koronie czeskiej. Doskonaly pomysl,moim zdaniem. Dodajmy tu Havlite na ksiecia owej prowincji-zostawil chyba Vaclav Havel jakichs bekartow, pociotkow co wielkoksiazeca korone poniosa? Milion moskali porzuconych we wrogim morzu nie pojda pod wladze Polakow a i my powrotu Niemcow nie chcemy.. Spokojna reka czeska, pracowitosc tego narodu i jego zamilowanie do pokoju, gwarancja bedzie dla miejscowych moskali, ze zyc sie im bedzie dobrze w prowincji pruskiej-i bogato. Dla Polski rozwiazanie dobre a dla Czech to pozadane wyjscie na morze balyckie, odszpuntowanie beczki z dobrym czeskim piwem.

Re: Krolewiec czeski

<6ee96103-281f-4c34-8ae5-2548e6771d6bn@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=47334&group=soc.culture.polish#47334

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Thu, 6 Oct 2022 05:43:20 -0700 (PDT)
Subject: Re: Krolewiec czeski
From: patrick....@gmail.com (Jakub A. Krzewicki)
 by: Jakub A. Krzewicki - Thu, 6 Oct 2022 12:43 UTC

czwartek, 6 października 2022 o 06:52:19 UTC+2 fatso napisał(a):
> [...]
>
> Pol-serio, pol-zartem jakis facet z Pragi czeskiej zaproponowal przekazanie Krolewca Koronie czeskiej. Doskonaly pomysl,moim zdaniem. Dodajmy tu Havlite na ksiecia owej prowincji-zostawil chyba Vaclav Havel jakichs bekartow, pociotkow co wielkoksiazeca korone poniosa? Milion moskali porzuconych we wrogim morzu nie pojda pod wladze Polakow a i my powrotu Niemcow nie chcemy. Spokojna reka czeska, pracowitosc tego narodu i jego zamilowanie do pokoju, gwarancja bedzie dla miejscowych moskali, ze zyc sie im bedzie dobrze w prowincji pruskiej-i bogato. Dla Polski rozwiazanie dobre a dla Czech to pozadane wyjscie na morze balyckie, odszpuntowanie beczki z dobrym czeskim piwem.

Ale coś za coś - np. w zamian za Zaolzie.

Re: Krolewiec czeski

<611e89ac-a908-46e7-9211-71db323301e1n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=47335&group=soc.culture.polish#47335

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Thu, 6 Oct 2022 05:43:40 -0700 (PDT)
From: narcia...@gmail.com (narc...@gmail.com)
 by: narc...@gmail.com - Thu, 6 Oct 2022 12:43 UTC

https://pbs.twimg.com/media/FeTh0L5XwAcWDd6.jpg

Re: Krolewiec czeski

<c74ddcf0-3a32-4aa2-a5da-56073533f9c8n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=47336&group=soc.culture.polish#47336

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Thu, 6 Oct 2022 05:51:19 -0700 (PDT)
From: patrick....@gmail.com (Jakub A. Krzewicki)
 by: Jakub A. Krzewicki - Thu, 6 Oct 2022 12:51 UTC

czwartek, 6 października 2022 o 14:43:41 UTC+2 narc...@gmail.com napisał(a):
> https://pbs.twimg.com/media/FeTh0L5XwAcWDd6.jpg
( ͡º ͜ʖ͡º)

Re: Krolewiec czeski

<ecf35b3c-4aad-4f54-aef8-d7fd5a7344f7n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=47337&group=soc.culture.polish#47337

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Thu, 6 Oct 2022 06:25:14 -0700 (PDT)
From: narcia...@gmail.com (narc...@gmail.com)
 by: narc...@gmail.com - Thu, 6 Oct 2022 13:25 UTC

Miasto Królewiec (Kaliningrad), zostało założone jako osada przy zamku, przez Zakon Kawalerów Mieczowych, przez króla Ottocara II z Bohemii (Czech).
Zbudowane zostaje na zgliszczach osady pruskiej podbitej podczas drugiej krucjaty przeciwko pogańskim Prusom w latach 1253 - 1257. Osada pogańskich Prusów mogła być założona nawet 300 lat przed Chrystusem. Jej mieszkańcy zajmowali się głównie łowiectwem i rybactwem. W 1255 po zajęciu tych ziem, zbudowany zostaje drewniany, a w 1257 murowany zamek. Nowo powstała osada i zamek nazwane zostają na cześć przywódcy - Königsberg - góra króla.

W 1262 kończy się 3-letnie, nieudane oblężenie zamku przez pogańskich Prusów. Walki zakonu z plemionami kończą się w 1283 roku i przybywają tu osadnicy z Niemiec.

W 1286 miasto otrzymało prawa miejskie.

W 1333 roku rozpoczyna się budowa katedry.

W roku 1339 miasto będące jednym z ważniejszych portów państwa krzyżackiego przyłącza się do Ligi Hanzeatyckiej. W 1387 kończy się budowa charakterystycznej wieży zamkowej; tym samym budowa całego zamku jest ukończona.

W 1384 zakon podbija część Litwy. Rok później Polska i Litwa jednoczą się i prowadza zwycięską wojnę z zakonem. W 1410 zjednoczone wojska miażdżą wojska krzyżackie w bitwie pod Grunwaldem. W 1440 część miast odrywa się od państwa krzyżackiego i składa hołd królowi polskiemu. W 1454 zaczyna się Wojna Trzynastoletnia. Tego samego roku w mieście wybucha rebelia, w wyniku której ucierpiał również zamek. Po utracie Malborka, od 1457 siedziba Wielkiego Mistrza przeniesiona jest do Królewca. W wyniku wojny zakon traci większość terytorium na korzyść Polski.

W 1511 21-letni wtedy Albrecht, margrabia Brandenburgii, zostaje mistrzem zakonu. W 1525 mistrz zakonu składa królowi Polski Zygmuntowi I (swemu wujowi) Hołd Pruski, Prusy stają się lennem Polski. Wraz z odejściem Wielkiego Mistrza od katolicyzmu, Prusy stają się państwem świeckim i tracą poparcie katolickiego rycerstwa Europy zachodniej. Królewiec staje się stolicą oraz siedzibą książąt, a po koronacji w 1701 roku siedzibą króla Prus.

W 1544 roku Albrecht Hohenzollern ufundował Uniwersytet Królewiecki. W 1578 zamek był przebudowywany i rozbudowywany.

W 1618 roku Prusy łączą się z Brandenburgią. Tego samego roku książę Albrecht umiera.

W 1626 roku Prusy i Polska zostają zaatakowane i splądrowane przez Szwedów.

11 lipca 1657 na zamku w Królewcu rodzi się Fryderyk III Brandenburski, który 18 stycznia 1701 zostaje na tu koronowany.

Wielka plaga w latach 1709-1711 pozbawia życia 250 tys. ludzi.

W 1717 roku Fryderyk ofiarowuje carowi Piotrowi I Wielkiemu Bursztynową Komnatę, uznawana za siódmy cud świata. Prace nad nią zakończoną w 1770 roku. Komnata posiadała 565 świeczniki oświetlające mozaiki i lustra, tworząc niepowtarzalny efekt. Piotr I umieszcza komnatę w Carskim Siole (koło St. Petersburga), skąd w 1941 zostaje zrabowana przez wojska niemieckie.

W 1724 trzy miasta wokół zamku łączą się w jedno miasto Königsberg. Tego samego roku urodził się Immanuel Kant - genialny student, wykładowca i późniejszy rektor tamtejszego uniwersytetu.

W 1756 wybucha Wojna Siedmioletnia pomiędzy Prusami, Rosja i Austria. Prusy uczestniczą w rozbiorach Polski w latach 1772, 1793 i 1795.
Początek wieku Europę dominują wojny napoleońskie. W 1807 armia Napoleona wkracza również do Prus. Fryderyk Wilhelm III prosi o pomoc cara Aleksandra I, jednak połączone armie doznają klęski i Francuzi okupują również część Rosji. Prusy i Rosja zawierają pakt przeciwko Napoleonowi w 1812 roku. Prusy Wschodnie przyłączają się do Rzeszy Niemieckiej w roku 1871.

Traktat Wersalski w 1919 ponownie oddziela Prusy Wschodnie od Niemiec. Teren oddzielający należy do Polski i nazywany był "polskim korytarzem".

W 1939 wybucha wojna. W obliczu ofensywy wojsk radzieckich w 1944 podjęta zostaje decyzja o zamianie Królewca w twierdze. Miasto, a przede wszystkim starówka i zamek doznaje wielkich zniszczeń podczas tzw. nalotów dywanowych Brytyjczyków w sierpniu 1944 roku. Miasto broni się aż od stycznia do kwietnia 1945 roku. Miejscowa ludność uwięziona w oblężeniu stara się wydostać głownie drogami wodnymi. Po przejęciu miasta przez Rosjan straty ocenia się na około 90%.

W 1945 roku, na mocy Konferencji Poczdamskiej, Królewiec został włączony do ZSRR .

Od 1946 roku zmieniono nazwę na Kaliningrad (od Michaiła Kalinina zmarłego w tym roku rewolucjonisty).

W roku 1948 miasto zostaje częściowo odbudowane, a resztki ludności niemieckiej deportowane.

Ruiny zamku, zniszczonego głównie podczas nalotów Brytyjskich, zostają ostatecznie wysadzone w latach 1967-1969. W miejsce te powstaje Dom Sowietów, typowa komunistyczna budowla, przyszła siedziba partii komunistycznej. Jednak prace nie zostają ukończone - projektanci nie uwzględnili bowiem podziemi zamku i nowa budowla zapada się i przechyla, nie jest bezpieczna - w tym też stanie znajduje się do dziś.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Kaliningrad_05-2017_img68_House_of_Soviets.jpg