interests / soc.culture.polish / Re: Narodowe Święto Odrodzenia Polski

SubjectAuthor
* Narodowe Święto Odrodzenia PolskiFischer
`* Re: Narodowe Święto Odrodzenia PolskiRusset Bulba
  `* Re: Narodowe Święto Odrodzenia Polskiu2
   `* Re: Narodowe Święto Odrodzenia PolskiJakub A. Krzewicki

1
Narodowe Święto Odrodzenia Polski

<u9gsss$3rtje$1@paganini.bofh.team>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=68878&group=soc.culture.polish#68878

From: Fisc...@gmail.com (Fischer)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Narodowe_Święto_Odrodzenia_Polski
Date: Sat, 22 Jul 2023 17:33:48 +0200
 by: Fischer - Sat, 22 Jul 2023 15:33 UTC

Narodowe Święto Odrodzenia Polski – najważniejsze polskie święto
państwowe w okresie Polski Ludowej, obchodzone co roku 22 lipca (do
1989), w rocznicę ogłoszenia Manifestu Polskiego Komitetu Wyzwolenia
Narodowego (1944).

Znaczenie daty
22 lipca 1944 roku, po prawie 5 latach trwania II wojny światowej
ogłoszony został Manifest Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego. 20
lipca 1944 roku w Moskwie został podpisany i zatwierdzony przez Józefa
Stalina, a następnie również tam ogłoszony. Polski Komitet Wyzwolenia
Narodowego był organem marionetkowym, został powołany w Moskwie,
zdominowany był przez komunistów polskich i funkcjonował pod polityczną
kontrolą Józefa Stalina[1]. Na powstanie Polskiego Komitetu Wyzwolenia
Narodowego miało wpływ tajne Centralne Biuro Komunistów Polski przy
Komitecie Centralnym Wszechzwiązkowej Komunistycznej Partii
(bolszewików) oraz delegacja Krajowej Rady Narodowej, jednak ostateczną
decyzję o jego powstaniu, nazwie, statusie i kształcie personalnym
podjął Józef Stalin[1].

Ustanowienie i zniesienie święta
Dzień 22 lipca ustanowiono świętem narodowym (i dniem wolnym od pracy)
ustawą Krajowej Rady Narodowej w dniu 22 lipca 1945 roku[2], czyli rok
po podpisaniu Manifestu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego. Ustawa
została uchwalona podczas siódmej trzydniowej sesji Krajowej Rady
Narodowej odbywającej się w sali „Romy” przy ul. Nowogrodzkiej 49[3].
Święto zastąpiło zniesione ustawą Krajowej Rady Narodowej Narodowe
Święto Niepodległości obchodzone 11 listopada[4].

Święto zostało zniesione ustawą z dnia 6 kwietnia 1990 roku przyjętą
przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej[5]. Przeciwko likwidacji święta
protestował Wojciech Jaruzelski. W liście skierowanym do ówczesnego
marszałka Sejmu napisał: Uważam za niesłuszny projekt skreślenia dnia 22
lipca z wykazu świąt państwowych. Za zniesieniem święta zagłosowało 182
posłów, przeciwko było 56, a 39 wstrzymało się od głosu[6].

Dzieje obchodów
Święto obchodzono w całym okresie Polski Ludowej. Główne uroczystości
odbywały się na ówczesnym placu Zwycięstwa (obecnie placu marszałka
Józefa Piłsudskiego) w Warszawie, bądź na Stadionie Dziesięciolecia.
Święto to było dniem wolnym od pracy. Zostało zniesione ustawą przyjętą
przez Sejm Kontraktowy z dnia 6 kwietnia 1990 r. (weszła w życie 28
kwietnia); równocześnie przywrócono Święto Narodowe Trzeciego Maja.

Na dzień 22 lipca starano się wyznaczać ważne rocznice i wydarzenia[7].
W Warszawie w ten dzień oddano do użytku m.in. odbudowany most Księcia
Józefa Poniatowskiego (1946)[8], Trasę W-Z (1949)[9], Marszałkowską
Dzielnicę Mieszkaniową (1950), Pałac Kultury i Nauki oraz Stadion
Dziesięciolecia (1955), kino „Luna” (1962), most Łazienkowski (1974).
Przekładano na ten dzień również znaczące uroczystości. Przykładem jest
sesja Miejskiej Rady Narodowej w Jastarni w dniu 22 lipca 1973, podczas
której odczytano rozporządzenie[10] nadające osiedlu z dniem 1 stycznia
tego roku prawa miejskie[11].

Re: Narodowe Święto Odrodzenia Polski

<53a3efd7-5e52-4f3e-84cd-d678ea1a19fan@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=68880&group=soc.culture.polish#68880

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 22 Jul 2023 08:44:36 -0700 (PDT)
Subject: Re:_Narodowe_Święto_Odrodzenia_Polski
From: cyrylmet...@gmail.com (Russet Bulba)
 by: Russet Bulba - Sat, 22 Jul 2023 15:44 UTC

On Saturday, July 22, 2023 at 12:33:52 PM UTC-3, Fischer wrote:
> [...]
> sesja Miejskiej Rady Narodowej w Jastarni w dniu 22 lipca 1973, podczas
> której odczytano rozporządzenie[10] nadające osiedlu z dniem 1 stycznia

Sztandar PZPR wyprowadzic. I tyle sie z tego ostalo.

Re: Narodowe Święto Odrodzenia Polski

<cca1ec95-6a13-42ad-972e-401400ad479en@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=68881&group=soc.culture.polish#68881

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 22 Jul 2023 08:47:59 -0700 (PDT)
From: cyrylmet...@gmail.com (Russet Bulba)
 by: Russet Bulba - Sat, 22 Jul 2023 15:47 UTC

Plakales wowczas czy sie smiales?

https://youtu.be/TbrNSR-POx8

Re: Narodowe Święto Odrodzenia Polski

<3e81fe43-e13b-4a31-9b65-c42df98a517dn@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=68890&group=soc.culture.polish#68890

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 22 Jul 2023 10:14:14 -0700 (PDT)
From: u_2...@o2.pl (u2)
 by: u2 - Sat, 22 Jul 2023 17:14 UTC

sobota, 22 lipca 2023 o 17:48:01 UTC+2 Russet Bulba napisał(a):
> [...]

[...]
> Plakales wowczas czy sie smiales?
>
> https://youtu.be/TbrNSR-POx8

pamietam że dniu wyprowadzenia "sztandaru" PZPR. czyli płatnych zdrajców, pachołków rosji oglądałem szturm ZOMO na pokojowych widzów koło PKiN, uciekaliśmy do Dworca Centralnego, a tajniacy robili nam zdjęcia, z tym, że byliśmy pokojowi, w odróżnieniu do ZOMO, krew się lała od pałowania:)

Re: Narodowe Święto Odrodzenia Polski

<cae0bd4a-edd7-47ad-8d59-d3ddc403d3c8n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=68996&group=soc.culture.polish#68996

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 23 Jul 2023 20:52:39 -0700 (PDT)
From: patrick....@gmail.com (Jakub A. Krzewicki)
 by: Jakub A. Krzewicki - Mon, 24 Jul 2023 03:52 UTC

sobota, 22 lipca 2023 o 19:14:15 UTC+2 u2 napisał(a):

> [...]
> pamietam że dniu wyprowadzenia "sztandaru" PZPR. czyli płatnych zdrajców, pachołków rosji oglądałem szturm ZOMO na pokojowych widzów koło PKiN, uciekaliśmy do Dworca Centralnego, a tajniacy robili nam zdjęcia, z tym, że byliśmy pokojowi, w odróżnieniu do ZOMO, krew się lała od pałowania:)

Jeszcze kurwy lali jak już komuna upadła?
No się nie zmienią. Jak starzejący się ubek Adam Humer szedł na swój proces za ciężkie pobicia więźniów, sądy kiblowe i inne zbrodnie komunistyczne popełnione podczas przesłuchań, to bezlitośnie walił laską zgromadzonych obserwatorów pikietujących salę sądową.
Nawet Wybiórcza dała na pierwszą stronę artykuł z nagłówkiem dużymi literami pt. "Adam Humer nadal bije".

Re: Narodowe Święto Odrodzenia Polski

<0ffc654e-6a9b-4e89-baf5-fbe37defb5a5n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=69004&group=soc.culture.polish#69004

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Mon, 24 Jul 2023 05:11:51 -0700 (PDT)
From: cyrylmet...@gmail.com (Russet Bulba)
 by: Russet Bulba - Mon, 24 Jul 2023 12:11 UTC

On Monday, July 24, 2023 at 12:52:41 AM UTC-3, Jakub A. Krzewicki wrote:

> [...]
> Nawet Wybiórcza dała na pierwszą stronę artykuł z nagłówkiem dużymi literami pt. "Adam Humer nadal bije".

Nie bylo mnie tam, to nie wiem. Pan Piotr twierdzi, ze komuna padla w 1989 roku i wowczas wyjechal a tutaj widac, ze ta martwa juz niby komuna dalej ludzi prala? Jak to bylo w rzeczywistosci?

Re: Narodowe Święto Odrodzenia Polski

<fcb789ad-8378-4c10-9328-bc16d4da33c6n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=69007&group=soc.culture.polish#69007

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Mon, 24 Jul 2023 05:49:49 -0700 (PDT)
From: petre...@gmail.com (Piotr)
 by: Piotr - Mon, 24 Jul 2023 12:49 UTC

On Monday, July 24, 2023 at 9:41:52 AM UTC-2:30, Russet Bulba wrote:

> Nie bylo mnie tam, to nie wiem. Pan Piotr twierdzi, ze komuna padla w 1989 roku i wowczas wyjechal a tutaj widac, ze ta martwa juz niby komuna dalej ludzi prala?

Policja paluje "pokojowych" nacjonalistycznych zadymiarzy po meczach pilkarskich czy na Marszach Niepodleglosci
do dzisiaj - a wiec wg "pana Andrzeja" komuna rzadzi do dzisiaj.

W odroznieniu od grudnia 1981. kiedy komuna najwyrazniej NIE rzadzila - ubecy NIE uzywali decyzji o wydaniu lub niewydaniu
paszportu do wyjazdu z RODZINA na Zachod - do "szantazu i naciskow" wobec wystepujacych z podaniem o taki paszport.

==Piotr

Re: Narodowe Święto Odrodzenia Polski

<a97c1f4c-472d-4ac4-9008-f064db8855d3n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=69026&group=soc.culture.polish#69026

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Mon, 24 Jul 2023 09:33:48 -0700 (PDT)
From: u_2...@o2.pl (u2)
 by: u2 - Mon, 24 Jul 2023 16:33 UTC

poniedziałek, 24 lipca 2023 o 05:52:41 UTC+2 Jakub A. Krzewicki napisał(a):

> [...]
> Nawet Wybiórcza dała na pierwszą stronę artykuł z nagłówkiem dużymi literami pt. "Adam Humer nadal bije".

Humer to był rzeczywiście pionek, nadgorliwy pionek, ale pionek, UB i MBP sterowali Rosjanie z NKWD, oni decydowali, kogo zabić, a kogo oszczędzić

Pileckiego ubili, Skalskiego o dziwo oszczędzili

Re: Narodowe Święto Odrodzenia Polski

<9c64662d-b93c-4501-9180-2a7e67cdc689n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=69027&group=soc.culture.polish#69027

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Mon, 24 Jul 2023 09:35:51 -0700 (PDT)
From: u_2...@o2.pl (u2)
 by: u2 - Mon, 24 Jul 2023 16:35 UTC

poniedziałek, 24 lipca 2023 o 14:49:51 UTC+2 Piotr napisał(a):

> [...]
> paszportu do wyjazdu z RODZINA na Zachod - do "szantazu i naciskow" wobec wystepujacych z podaniem o taki paszport.

pałowanie kiboli czy uczestników MN w Warszawie nie ma miejsca od 8 lat, trele morele nie w temacie

pałował wnuk Noblisty, to wnuk Noblisty podpalał budkę pod ambasadą

to są proste sprawy:)