From: ZalekBl...@hotmail.com
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Polonicum - Chess Records
Date: Sat, 29 Jul 2023 11:37:53 -0400
 by: ZalekBl...@hotmail.com - Sat, 29 Jul 2023 15:37 UTC

https://pl.wikipedia.org/wiki/Chess_Records

Chess Records – amerykanska wytwórnia plytowa majaca swoja siedzibe w
Chicago w stanie Illinois przy 2120 S. Michigan Avenue. Jej
wlascicielami byli bracia Leonard i Phil Chess.

Wytwórnia Chess Records zapisala sie w historii muzyki rozrywkowej
jako firma, która nagrala wiele utworów wchodzacych w sklad kanonu
muzyki bluesowej i rockowej. Dla tej wytwórni nagrywalo wielu waznych
wykonawców, szczególnie muzyki bluesowej. Historie wytwórni opowiada
film pt: "Cadillac Records".

Historia firmy
Bracia Lejzor i Fiszel Czyz, Polacy zydowskiego pochodzenia z
Czestochowy[1], przybyli z Polski razem z matka w 1928 r. do Nowego
Jorku, ale w Chicago czekal na nich ich ojciec stolarz Józef Czyz,
który wyemigrowal kilka lat wczesniej i zostal wlascicielem malego
zlomowiska[2]. Chlopcy chodzili do szkoly na poludniu Chicago[3] i
szybko zmienili imiona na Leonard i Philip (Phil), a nazwisko Czyz na
Chess[2]. Gdy Phil walczyl w armii amerykanskiej podczas II wojny
swiatowej[4], Leonard zajal sie ciekawym interesem; kupowal sklepy
monopolowe, z których nadajace sie zamienial potem na nocne kluby. Po
powrocie Phila obaj prowadzili ten biznes. Najwiekszym ich klubem byl
slynny nocny klub Macamba[5] znajdujacy sie na poludniowej stronie
miasta. Kiedy dowiedzieli sie, ze jedna z firm plytowych szuka
inwestora – Leonard zainwestowal swoje pieniadze w 1947 r. Byla to
firma Aristocrat[6]. Trzecia wspólwlascicielka byla Evelyn Aron.

W 1950 r. Leonard namówil brata, który wylozyl swoje pieniadze i firma
stala sie ich wlasnoscia. Zmienili wtedy nazwe na Chess Records. Byl
to okres, gdy wszystkie firmy placily radiostacjom za emitowanie ich
nagran; byla to oczywiscie forma przekupstwa i nosila nazwe – payola.
Jedyna firma w Stanach Zjednoczonych, która podchodzila do tego
uczciwie byla Chess Records. Bracia ubijali interes z radiostacja,
posylali czek i nastepnie raportowali to w swoim formularzu 1099 dla
I.R.S.[7]

Poczatkowy system numeracji nagran wydawanych przez Aristocrat byl
zupelnie chaotyczny, tak ze wydaje sie nawet przypadkowy. Dopiero
wprowadzenie serii 400 uporzadkowalo nastepne wydania.

Zatrudnili lowce talentów, Murzyna Sammy’ego Goldberga, który odnalazl
Watersa i przesluchal go. Jednak Leonard byl zainteresowany glównie
jazzem i dopiero po wielu próbach Goldberg namówil go do wysluchania
Watersa podczas wystepu w klubie Zanzibar. Kiedy Leonard zobaczyl
reakcje ludzi na muzyke Watersa, podpisal z nim kontrakt.

Firma Chess wspólpracowala takze z Samem Phillipsem z Memphis (w
którego studiu Sun Records nagrywal m.in. Elvis Presley). Nagrywal on
bluesmanów, np. Otisa Rusha, Howlin’ Wolfa i innych, i przesylal
nagrania do wydania w Chess. Wiekszosc tych bluesmanów przeniosla sie
pózniej do Chicago.

Nad nagrywaniem w firmie czuwali slynny Ralph Bass, Willie Dixon a
glównym producentem byl Roquel Billy Davis.

W 1952 r. bracia zalozyli Checker Record – alternatywna firme
nagrywajaca tylko dla rozglosni radiowych.

W 1956 r. zalozyli jazzowa firme Marterry, jednak szybko zmienili jej
nazwe na Argo, a potem, gdy okazalo sie, ze istnieje brytyjska firma
pod ta sama nazwa, zmienili ja ponownie na Cadet Records. Ta firma
nagrywala glównie jazz.

W latach 60. powstala firma Cadet Concept, która zajmowala sie
nagrywaniem przewaznie bardziej ambitnego rocka. Z ta naklejka ukazaly
sie takze kontrowersyjnie wtedy przyjete albumy Muddy’ego Watersa
Electric Mud i After the Rain.

W 1962 r. firma zaczela sprzedawac swoje plyty w Europie w zwiazku z
olbrzymim zainteresowaniem bluesem. Zajmowaly sie tym firmy: London i
Pye International. Czarni wykonawcy bluesowi zwiazani z Chess Records
zaczeli wyjezdzac do Europy na indywidualne koncerty oraz np. w ramach
American Folk Blues Festival. Koncerty te wplynely w zasadniczym
stopniu na powstanie i styl takich grup jak The Animals, The Rolling
Stones i The Yardbirds.

W 1964 r. nagran w studiu firmy dokonala grupa Rolling Stones. Czesc z
nich zostala wydana na takich amerykanskich wersjach albumów jak
December’s Children (And Everybody’s), Out of Our Heads i The Rolling
Stones, Now!. Niektóre niewydane utwory zostaly umieszczone na
bootlegu CD Rough Stuff (1989). Na albumie 12 X 5 znalazla sie ich
instrumentalna kompozycja poswiecona studiu – "2120 South Michigan
Avenue". Byl to adres Chess Records.

W 1969 r. bracia sprzedali Chess Records firmie GRT (General Recorded
Tape) za 6.5 mln dol. GRT przeniosla Chess do Nowego Jorku i w ciagu
krótkiego czasu Chess Records zniknela w ogóle z rynku.

W 1975 r. GTR sprzedala to, co pozostalo z Chess Records firmie All
Platinum Records. Kiedy znalazla sie ona w klopotach finansowych,
sprzedala Chess koncernowi MCA, który rozpoczal wznawianie nagran
dokonanych dla Chess, czasem w ogóle jeszcze niewydanych.

Obecnie dawne studio nagraniowe Chess Records na 2120 S. Michigan Av.
jest wlasciwie muzeum.

Re: Polonicum - Chess Records

<d67340c0-5f8a-4df7-93b5-2a5d51718fc1n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=69358&group=soc.culture.polish#69358

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 29 Jul 2023 11:48:42 -0700 (PDT)
Subject: Re: Polonicum - Chess Records
From: abjj...@sbcglobal.net (Basia)
 by: Basia - Sat, 29 Jul 2023 18:48 UTC

On Saturday, July 29, 2023 at 8:37:58 AM UTC-7, Zalek...@hotmail.com wrote:

> https://pl.wikipedia.org/wiki/Chess_Records

Interesujace.

W Chicago mieszkalo wielu polskich Zydow.
https://youtu.be/jPvSPoiPXcI?t=63

Basia (Ona/Jej)