"It's like deja vu all over again." -- Yogi Berra

interests / soc.culture.polish / Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wszystko co chce, wystarczy słowo: strategiczne

SubjectAuthor
* „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod noFischer
+* Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wsbrat_olin
|+- Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wsAgnotolog metodyczny
|+* Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wsRusset Bulba
|+* Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wsPiotr
|`* Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci poFischer
| `- Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wsAgnotolog metodyczny
`- Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wsPiotr

1
„lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wszystko co chce, wystarczy słowo: strategiczne

<ubqaui$3lnqi$1@paganini.bofh.team>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70734&group=soc.culture.polish#70734

From: Fisc...@gmail.com (Fischer)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod no
sem_wszystko_co_chce,_wystarczy_słowo:_strategiczne
Date: Sat, 19 Aug 2023 14:01:20 +0200
 by: Fischer - Sat, 19 Aug 2023 12:01 UTC

Wiele przyjmowanych pod koniec kadencji parlamentu zmian w prawie
przechodzi, z racji trwającej kampanii wyborczej, praktycznie bez echa.
Jedną z nich jest ustawa, która ma niemal do zera zredukować udział
mieszkańców w wydawaniu decyzji zezwalających na niektóre z potężnych,
uciążliwych dla środowiska inwestycji. O co chodzi w lex knebel? Wyjaśniamy.

O co chodzi w lex knebel?

Przez ostatnie lata mieliśmy już do czynienia z wielkimi rządowymi
projektami, które rozpoczęły się mimo protestów okolicznych społeczności
i wykazanego negatywnego wpływu na środowisko. Wystarczą dwa
najgłośniejsze przykłady: przekop Mierzei Wiślanej i Centralny Port
Komunikacyjny. W obu przypadkach, żeby umożliwić potężną ingerencję w
okoliczny teren, trzeba było przyjąć specustawę. Dziś przekop jest już
gotowy, a pod CPK trwają – połączone z głośnymi protestami –
wywłaszczenia (zarówno pod teren lotniska, jak i pod prowadzące do niego
linie kolejowe). Prawo i Sprawiedliwość chce jednak jeszcze bardziej
ułatwić sobie prowadzenie w Polsce uciążliwych inwestycji. Dlatego
napisało lex knebel. Nowelizację tak zwanej ustawy ocenowej właśnie
przyjął Sejm, po odrzuceniu poprawek Senatu. Teraz została tylko czysta
formalność – podpis prezydenta Andrzeja Dudy.

W skrócie lex knebel ma wprowadzić możliwość ustanowienia danej
inwestycji jako „strategicznej”, co wpuszczałoby ją w tryb, który można
śmiało określić bez-trybem. Jak bowiem informuje grupa organizacji
pozarządowych, która głośno protestuje przeciw tym przepisom, w
przypadku takich „strategicznych” inwestycji pomijane są zarówno
przepisy ochrony środowiska, jak i ewentualne protesty strony
społecznej. Czego może to dotyczyć? Właściwie czego dusza rządzących
zapragnie: budowy dróg, linii kolejowych, lotnisk, stopni wodnych,
regulacji rzek, składowisk odpadów niebezpiecznych, elektrowni czy
kopalni. „Strategiczne” inwestycje będą też realizowane bez konsultacji
z samorządem oraz wbrew uchwalonemu przez gminę planowi zagospodarowania
przestrzennego. Słowem: wolna amerykanka. To poniekąd wpisanie się w
kierunek, w jakim generalnie podąża obecna władza. Jego symbolem jest
słynna ustawa lex deweloper.

Ustawa sprzeczna z prawem UE

Alarmujące przed „lex knebel” organizacje pozarządowe takie jak
Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, ClientEarth, WWF czy Fundacja dla
Biebrzy zwracają też uwagę, że Polska przyjmując takie przepisy de facto
wychodzi ze wspólnego prawa unijnego. Jak piszą, „regulacje UE
dopuszczają odstępstwa od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania
na środowisko z udziałem społeczeństwa tylko w naprawdę wyjątkowych i
rzadkich przypadkach. Tymczasem przepisy proponowane przez rząd pozwolą
na bardzo szerokie, niemal dowolne stosowanie takiego odstępstwa, poza
jakąkolwiek kontrolą społeczną, co jest sprzeczne z unijną tzw.
dyrektywą ocenową”. Dodatkowo przyjęcie tej ustawy byłoby także
złamaniem unijnej dyrektywy siedliskowej. A to ona pozwala dziś chronić
obszary Natura 2000.

Czy na skutek wprowadzenia nowelizacji ustawy ocenowej łatwiej będzie w
Polsce prowadzić duże inwestycje? Tak. Czy dziś rząd PiS i tak to robi?
Generalnie tak, ale po drodze musi jednak wciąż sprostać szeregowi
wymagań prawnych, które zostaną zlikwidowane na mocy „lex knebel”. Czy
zwykły człowiek odczuje te zmiany na sobie? Tak, choć rzecz jasna nie
każdy. Ucierpią niewielkie grupy, które nagle dostaną informacje o tym,
że przed ich domem wyrośnie niepożądany sąsiad. I nikt nic nie będzie
mógł powiedzieć. A opinia publiczna, nawet jeśli dowie się o ich losie,
to niespecjalnie się nimi przejmie, „bo to przecież tylko pojedynczy
przypadek”, a władza przekona ich argumentami ekonomicznymi czy
obronnościowymi. Dlatego ta ustawa jest cichym zagrożeniem, które objawi
się bez większych fajerwerków. Krzyku nie będzie, no bo jak krzyczeć
przez knebel, prawda?

https://bezprawnik.pl/o-co-chodzi-w-lex-knebel/

Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wszystko co chce, wystarczy słowo: strategiczne

<1da9ec0f-0249-4219-b592-8f5b3245fc8an@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70736&group=soc.culture.polish#70736

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 19 Aug 2023 06:19:25 -0700 (PDT)
Subject: Re:_„lex_knebel”_-_Rząd_zbuduje_ci_pod_nosem_ws
zystko_co_chce,_wystarczy_słowo:_strategiczne
From: bratol...@gmail.com (brat_olin)
 by: brat_olin - Sat, 19 Aug 2023 13:19 UTC

Fischer wrote:

> [...]
> dyrektywą ocenową”. Dodatkowo przyjęcie tej ustawy byłoby także
> złamaniem unijnej dyrektywy siedliskowej. A to ona pozwala dziś chronić

Pan sie nie martwi, p. Rybka. Jak Niemcy niedawno potrzebowali wyciac
u siebie polac puszczy pod kopalnie wegla brunatnego, to EU nawet nie pisnela.
Takie tam maja "dyrektywy ocenowe". Niemieccy Zieloni cos tam protestowali,
ale pogonila ich policja - i fertig! Tak, to ci sami Zieloni, ktorzy protestuja
teraz w Polsce, przyjaciele polskich kornikow drukarzy, ale nie niemieckich,
apparently.

Tutaj ten las niemiecki:
The Hambach coal mine in Germany. All that used to be forest before they
started digging. The scale is unimaginable:
https://twitter.com/simonharley/status/1285155296445440000

Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wszystko co chce, wystarczy słowo: strategiczne

<8e8d8d06-fa90-46e8-a3cd-8217ab8d7f85n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70737&group=soc.culture.polish#70737

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 19 Aug 2023 06:28:42 -0700 (PDT)
zystko_co_chce,_wystarczy_słowo:_strategiczne
From: alojzy.n...@gmail.com (Agnotolog metodyczny)
 by: Agnotolog metodyczny - Sat, 19 Aug 2023 13:28 UTC

brat_olin napisał(a):
> Dodatkowo przyjęcie tej ustawy byłoby także

W wajśawce widać dobrze jak budują na obszarach Natura2000.
Kasa się liczy.

> [...]
> teraz w Polsce, przyjaciele polskich kornikow drukarzy, ale nie niemieckich,

Słabo wyszło.
https://twitter.com/Suwerenna_POL/status/1691816705582927959

Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wszystko co chce, wystarczy słowo: strategiczne

<f60c1521-9667-408d-aefc-c220e8897751n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70738&group=soc.culture.polish#70738

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 19 Aug 2023 06:29:35 -0700 (PDT)
zystko_co_chce,_wystarczy_słowo:_strategiczne
From: cyrylmet...@gmail.com (Russet Bulba)
 by: Russet Bulba - Sat, 19 Aug 2023 13:29 UTC

On Saturday, August 19, 2023 at 10:19:27 AM UTC-3, brat_olin wrote:

> [...]
> The Hambach coal mine in Germany. All that used to be forest before they
> started digging. The scale is unimaginable:

Podobno jak juz wykopia ten wegiel, to zasadza na nowo ten naturalny las i repatriuja kornika z Polski.

Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wszystko co chce, wystarczy słowo: strategiczne

<cdedd434-a84c-484b-aee5-2e7c78e61a9fn@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70739&group=soc.culture.polish#70739

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 19 Aug 2023 06:46:06 -0700 (PDT)
zystko_co_chce,_wystarczy_słowo:_strategiczne
From: bratol...@gmail.com (brat_olin)
 by: brat_olin - Sat, 19 Aug 2023 13:46 UTC

Russet Bulba wrote:

> Podobno jak juz wykopia ten wegiel, to zasadza na nowo ten naturalny
> las i repatriuja kornika z Polski.

Ano! I Ursula z EU bedzie to zasadzanie i repatriacje subsydiowala
z pieniedzy, ktore zabrali Polsce "w obronie demokracji".

Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wszystko co chce, wystarczy słowo: strategiczne

<2038f51a-9c5c-4707-8012-565e7b009c02n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70750&group=soc.culture.polish#70750

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 19 Aug 2023 07:45:53 -0700 (PDT)
zystko_co_chce,_wystarczy_słowo:_strategiczne
From: petre...@gmail.com (Piotr)
 by: Piotr - Sat, 19 Aug 2023 14:45 UTC

On Saturday, August 19, 2023 at 9:31:30 AM UTC-2:30, Fischer wrote:
> [...]
> mieszkańców w wydawaniu decyzji zezwalających na niektóre z potężnych,
> uciążliwych dla środowiska inwestycji. O co chodzi w lex knebel?

Lex knebel? Czy to nie prawo przeforsowane przez PiS, te sama Partie na ktora glosowal (J.) Niedzwiecki,
obiecywal jej swoja lojalnosc i chwalil sie na scp, ze wozil pijaczkow aby na PiS glosowali ?

Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wszystko co chce, wystarczy słowo: strategiczne

<fd88a37f-ff48-46d5-bcb8-7cc7036b6656n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70751&group=soc.culture.polish#70751

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 19 Aug 2023 07:54:11 -0700 (PDT)
zystko_co_chce,_wystarczy_słowo:_strategiczne
From: petre...@gmail.com (Piotr)
 by: Piotr - Sat, 19 Aug 2023 14:54 UTC

On Saturday, August 19, 2023 at 10:49:27 AM UTC-2:30, brat_olin wrote:

> [...]
> Takie tam maja "dyrektywy ocenowe". Niemieccy Zieloni cos tam protestowali,

Bardzo ... rzeczowa obrona propyzcji PiSu aby ograniczyc prawa obywatelskie.. Wiadomo Profesor!

Tylko czy nie opiera Pan swojej obrony na implikacji ze PiS jest jak ...Niemcy" ??? Z deszczu pod rynne ? (moje Questions do Panskich Answers)

>--
> Smart questions to stupid answers

Piotr

Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wszystko co chce, wystarczy słowo: strategiczne

<ubqmrq$3mqjq$1@paganini.bofh.team>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70752&group=soc.culture.polish#70752

From: Fisc...@gmail.com (Fischer)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci po
d_nosem_wszystko_co_chce,_wystarczy_słowo:_strategiczne
Date: Sat, 19 Aug 2023 17:24:40 +0200
 by: Fischer - Sat, 19 Aug 2023 15:24 UTC

W dniu 19.08.2023 o 15:19, brat_olin pisze:

> Pan sie nie martwi, p. Rybka. Jak Niemcy niedawno potrzebowali wyciac
> u siebie polac puszczy pod kopalnie wegla brunatnego, to EU nawet nie pisnela.
> Takie tam maja "dyrektywy ocenowe".

W polskim „lex knebel” nie tyle chodzi o ekologów i natura 2000, co o
wywłaszczenia pod byle widzimisię władzy. W skrócie lex knebel ma
wprowadzić możliwość ustanowienia danej inwestycji jako „strategicznej”,
co wpuszczałoby ją w tryb, który można śmiało określić bez-trybem. I te
bezprawie i zamordyzm ma być stanowionym prawem, nie będzie obowiązywać
żadna procedura sądowal nie będzie możliwości żadnych protestów i
odwołań. Władza (PiS) powie jutro, że to co sobie zaplanowali, jest
inwestycją :strategiczną" dla kraju i koniec dyskusji. Tego by nawet w
PRLu nie wymyślili.

Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wszystko co chce, wystarczy słowo: strategiczne

<0a98c2b5-b1a6-440f-9cd4-bfff3ac39602n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70753&group=soc.culture.polish#70753

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 19 Aug 2023 08:27:15 -0700 (PDT)
zystko_co_chce,_wystarczy_słowo:_strategiczne
From: bratol...@gmail.com (brat_olin)
 by: brat_olin - Sat, 19 Aug 2023 15:27 UTC

On Saturday, August 19, 2023 at 4:54:13 PM UTC+2, Piotr wrote:

> [...]
> Tylko czy nie opiera Pan swojej obrony na implikacji ze PiS jest jak ...Niemcy" ???
> Z deszczu pod rynne ? (moje Questions do Panskich Answers)

Kazdy kraj ma swoje interesy strategiczne. Np. jesli znajde rope albo zloto
na mojej dzialce w Szwecji, to nie nalezy ono do mnie, ale do panstwa.
A w Polsce jeszcze nikogo kaczysci nie wywalili z domu, by lotnisko postawic.
Sa inne metody, jak wszedzie.

Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wszystko co chce, wystarczy słowo: strategiczne

<597c25ec-2518-4e4a-bbde-8d94478876f3n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70758&group=soc.culture.polish#70758

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 19 Aug 2023 10:08:54 -0700 (PDT)
zystko_co_chce,_wystarczy_słowo:_strategiczne
From: alojzy.n...@gmail.com (Agnotolog metodyczny)
 by: Agnotolog metodyczny - Sat, 19 Aug 2023 17:08 UTC

sobota, 19 sierpnia 2023 o 17:24:48 UTC+2 Fischer napisał(a):

> [...]
> odwołań. Władza (PiS) powie jutro, że to co sobie zaplanowali, jest
> inwestycją :strategiczną" dla kraju i koniec dyskusji. Tego by nawet w

Pewnie kwiki "ż"/DE mediów z powodu okazji.
Za peło autostrady budowali i też wywłaszczali, a że media sprzyjały władzy to
i kwiki były praktycznie niesłyszalne. Ofkors żadnych "ale" z powodu środowiska nikt
nie zgłaszał.

cyt.
, inwestorzy nie nabywają nieruchomości dobrowolnie – w zasadzie 100% nabyć przebiega
w trybie wywłaszczenia na gruncie specustawy lub Ustawy o gospodarce nieruchomościami.

A że samorządy (peło) rzucają pisom kłody pod nogi "troską o środowisko"
i blokują inwestycję, pisy się odwinęły i sprawę se ułatwiły zmianą prawa.

> i wykazanego negatywnego wpływu na środowisko.

Produkujesz CO2 i metan, więc zagrażasz środowisku.

Re: „lex knebel” - Rząd zbuduje ci pod nosem wszystko co chce, wystarczy słowo: strategiczne

<1683caaa-1fe3-41d5-8886-b74ba603f83bn@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70763&group=soc.culture.polish#70763

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 19 Aug 2023 11:59:04 -0700 (PDT)
zystko_co_chce,_wystarczy_słowo:_strategiczne
From: petre...@gmail.com (Piotr)
 by: Piotr - Sat, 19 Aug 2023 18:59 UTC

On Saturday, August 19, 2023 at 12:57:16 PM UTC-2:30, brat_olin wrote:

> Kazdy kraj ma swoje interesy strategiczne.

W Panskim wieku komprehensja goes first ? CO ten powyzszy BANAL ma wspolnego
z moim postem, w ktorym wskazywalem na ironie tego ze Pan, Wierny Wyznawca PiSu, broni
swojej Partii argumentem, ze ... Niemcy nie sa lepsi od jego Partii.

Jesli ciagle nie jarzy - czy rzady Panskiej Partii nie mialy byc LEPSZE od tego co robia inni ??? "Dobra Zmiana", you know?
ZMIANA i to na DOBRE, a wiec NIE tlumaczanie sie, ze my tylko robimy to co robia ci ktorymi my pogardzamy.

Piotr
"To jest zenada, ZENADA! Jak mi sie podobnie pogorszy na stare lata, to prosze mnie odciac od internetu..." [ anonymous? ]