From: nostrada...@gmail.com (Nostradamus)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Dantejskie sceny w lokalach wyborczych
Date: Sun, 15 Oct 2023 14:33:58 +0200
 by: Nostradamus - Sun, 15 Oct 2023 12:33 UTC

Byłem, zagłosowałem, ale w moim lokalu wyborczym wybuchła afera o
zapytanie członka komisji do wyborczyni, czy chce pani wziąć kartę
referandalną. Ta oburzona zwróciła mu uwagę, że nie ma pan prawa zadawać
takiego pytania, tylko obowiązek wydać wszystkie trzy karty, a wyborca
sam mże zdecydować i odmówić wzięcia karty referendalnej. Oczywiście
wybuchł skandal i zamieszanie, poparłem tą kobietę i się zaczęła wielka
sprzeczka. Członkowie komisji zgodnie zaczęli mówić, że tak mieli na
szkoleniu, że mają się pytać głosujących, czy chcą kartę referendalną.
Wychodzi na to, że w tych szkoleniach brali udział działacze PO. Niemcom
udał się jednak bojkot referendum w Polsce.

Re: Dantejskie sceny w lokalach wyborczych

<uggntv$35mta$3@paganini.bofh.team>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=75168&group=soc.culture.polish#75168

From: nostrada...@gmail.com (Nostradamus)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Re: Dantejskie sceny w lokalach wyborczych
Date: Sun, 15 Oct 2023 15:02:50 +0200
 by: Nostradamus - Sun, 15 Oct 2023 13:02 UTC

W dniu 15.10.2023 o 14:33, Nostradamus pisze:
> [...]
> Wychodzi na to, że w tych szkoleniach brali udział działacze PO. Niemcom
> udał się jednak bojkot referendum w Polsce.

Tego pytania członek komisji nie może ci zadać. "Skandal"

Członkowie niektórych komisji wyborczych pytają czy wyborca chce
otrzymać kartę referendalną - alarmują media. Przewodniczący Państwowej
Komisji Wyborczej Sylwester Marciniak ocenił, że jest to "niewłaściwe".
TVP Info mówi o "skandalu".

- Niewłaściwe jest zadawanie pytania: czy chce pan kartę do referendum,
czy do Sejmu, czy do Senatu. Jeżeli wyborca zjawił się w lokalu
wyborczym, to chce głosować. Dopiero jeżeli wyraźnie odmówi odbioru
którejkolwiek z kart, to wówczas komisja w uwagach zaznaczy taką
informację - powiedział podczas konferencji przewodniczący PKW Sylwester
Marciniak.

https://wiadomosci.wp.pl/tego-pytania-czlonek-komisji-nie-moze-ci-zadac-skandal-6952399171288000a

Re: Dantejskie sceny w lokalach wyborczych

<uggo8s$35mta$5@paganini.bofh.team>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=75169&group=soc.culture.polish#75169

From: nostrada...@gmail.com (Nostradamus)
Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 15 Oct 2023 15:08:39 +0200
 by: Nostradamus - Sun, 15 Oct 2023 13:08 UTC

W dniu 15.10.2023 o 15:02, Nostradamus pisze:

> [...]
> którejkolwiek z kart, to wówczas komisja w uwagach zaznaczy taką
> informację - powiedział podczas konferencji przewodniczący PKW Sylwester

To odpowiedź na doniesienia dziennikarzy, z których wynika, że niektórzy
członkowie komisji dopytują wyborców, czy chcą otrzymać kartę
referendalną. Szefowa Krajowego Biura Wyborczego Magdalena Pietrzak
podkreśliła, że członkowie komisji wyborczych byli szkoleni w tej kwestii.

- W wytycznych Państwowej Komisji Wyborczej szczegółowo opisana jest
procedura. Po stwierdzeniu tożsamości wyborcy i odnalezieniu go na
spisie, komisja wydaje wszystkie karty do głosowania, czyli w dniu
dzisiejszym trzy: do Sejmu, Senatu i referendum. W momencie, kiedy
wyborca stwierdzi, że nie chce brać udziału w którymkolwiek z tych
głosowań, to komisja mu takiej karty nie wydaje. Kartę zostawia, a w
odpowiedniej rubryce "uwagi" musi odnotować ten fakt, pisząc, której
karty wyborca nie odebrał - wyjaśniła Pietrzak.

W związku z sytuacją PKW wydało oficjalny komunikat, w którym nazywa
opisane sytuacje "niedopuszczalnymi". "Należy wskazać komisjom, że to
wyborca ma prawo odmówić przyjęcia którejś z kart do głosowania,
natomiast komisja obwodowa nie może pytać, które karty wydać" - czytamy
w nim.

TVP Info informuje o "skandalu" i apeluje do widzów o zgłaszanie tego
typu sytuacji.