From: ddantg...@mail.ru (Nick)
Newsgroups: soc.culture.bulgaria
Subject: за кукумявките …
Date: Sat, 18 Mar 2023 17:50:24 -0000 (UTC)
 by: Nick - Sat, 18 Mar 2023 17:50 UTC

понеже стана дума за кукумявките и суеверията, свързвани с тях, ето на
какво попаднах в паяжината:

---8<---

Като оставим настрана редица древни държави като Древна Япония и Древен
Египет например, в които кукумявките да са се свързвали само с нещо
негативно, до края на Средновековието в Европа те са били възприемани като
неприятни и потайни за хората птици, но без да са има документирани
конкретни суеверия с тях.

Все пак човешкия род е били наясно, че именно тези странни пернати са ги
спасявали до голяма степен от набезите на мишките и плъховете, които били
в състояние да унищожат цялата им реколта.

В Древен Рим към кукумявката се е гледало като източник на приходи.
Считало се е, че ако птицата прелети над главата ти, значи съвсем скоро ще
се радваш на охолство и богатство.

В Древна Гърция кукумявката, подобно на орела, е приемана като свещена
птица, а самата Атина е била пълна с кукумявки, защото те символизирали
Богинята на мъдростта. Може би именно от тогава и бухалът е започнал да се
възприема като символ на знанието, кой знае?

Предполага се, че именно в края на Средновековието, когато светът вече
вярва на всякакви суеверия, се появява и суеверието за кукумявката, която
предвещава смъртта.

Няма как да не споделим, че суеверията, свързани с кукумявките, са
истинско бедствие за нещастните пернати. Много хора, живеещи с
убеждението, че тези птици предвещават смърт, съвсем умишлено развалят
гнездата им или дори убиват птиците и малките им. А истината е, че
странният звук, който издават кукумявките и който плаши хората, всъщност
се издава от тези птици, когато търсят любов от себеподобните си. Т.е. той
трябва да бъде възприеман като зов за любов, а не като предвещание за
смърт.

https://sanovnik.bg/n-116969-%D0%A1%D1%83%D0%B5%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%8F_%D0%B7%D0%B0_%D0%BA%D1%83%D0%BA%D1%83%D0%BC%D1%8F%D0%B2%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5

---8<---

joy, виж кога на кукумявката започва да се гледа с лошо око.

а ако не вярваш на съновници, може да потърсиш и повече информация в
източници с импакт фактор ;)

--
«地 球 誕 生 在 牛 市 的 小 時 — Earth is born in the Bull's hour»

Re: за кукумявките …

<af042920-aefa-4485-8e30-cbd319c902a6n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=7934&group=soc.culture.bulgaria#7934

Newsgroups: soc.culture.bulgaria
Date: Sat, 18 Mar 2023 11:45:40 -0700 (PDT)
Subject: Re: за кукумявките …
From: joyrad...@gmail.com (Радостина)
 by: Радостина - Sat, 18 Mar 2023 18:45 UTC

On Saturday, March 18, 2023 at 10:50:26 AM UTC-7, Nick wrote:
> [...]
>
> joy, виж кога на кукумявката започва да се гледа с лошо око.
>
> а ако не вярваш на съновници, може да потърсиш и повече информация в

аз на НИЩО не вярвам, Ник, за мен вярата е ирационална. :-)
Когато има доказателства за нещо, вярата е излишна.
Когато пък няма, е още по-излишна.
Аз нямах себе си предвид естествено, а поверия, суеверия и митология.
И се питам, при положения, че авторът е знаел тези неща, защо все пак ги е използвал.
Моят личен проблем е, че е грозна и зловеща.

Re: за кукумявките …

<tv51or$2jntm$4@dont-email.me>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=7938&group=soc.culture.bulgaria#7938

From: ddantg...@mail.ru (Nick)
Newsgroups: soc.culture.bulgaria
Date: Sat, 18 Mar 2023 19:00:43 -0000 (UTC)
 by: Nick - Sat, 18 Mar 2023 19:00 UTC

On Sat, 18 Mar 2023 11:45:40 -0700 (PDT), Радостина wrote:

> аз на НИЩО не вярвам, Ник, за мен вярата е ирационална. :-)
> Когато има доказателства за нещо, вярата е излишна.
> Когато пък няма, е още по-излишна.

че аз не говоря за теб, просто ти повдигна въпроса за кукумявките и ми
стана интересно.

> Аз нямах себе си предвид естествено, а поверия, суеверия и митология.

ами виждаш какви са поверията и суеверията. и кога са възникнали.

> И се питам, при положения, че авторът е знаел тези неща, защо все пак ги
> е използвал.

ами може да е знаел това, което съм цитирал по-горе - че кукумявките са
били уважавани птици в древността и са демонизирани през средновековието.

> Моят личен проблем е, че е грозна и зловеща.

е, на мен пък ми напомня за творбите на луис ройо 8-)

https://duckduckgo.com/?q=luis+royo+statue&t=ffab&iar=images&iax=images&ia=images

--
«地 球 誕 生 在 牛 市 的 小 時 — Earth is born in the Bull's hour»

Re: за кукумявките …

<74bf84da-17f1-46d1-803e-6f170d25e43bn@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=7942&group=soc.culture.bulgaria#7942

Newsgroups: soc.culture.bulgaria
Date: Sat, 18 Mar 2023 12:41:42 -0700 (PDT)
From: joyrad...@gmail.com (Радостина)
 by: Радостина - Sat, 18 Mar 2023 19:41 UTC

On Saturday, March 18, 2023 at 12:00:44 PM UTC-7, Nick wrote:

> [...]
> били уважавани птици в древността и са демонизирани през средновековието.
> е, на мен пък ми напомня за творбите на луис ройо 8-)

не познавм изкуството му, но от това, което видях - да, почти същият бълвоч :-)

Re: за кукумявките …

<tv54c5$2kamb$1@dont-email.me>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=7944&group=soc.culture.bulgaria#7944

From: ddantg...@mail.ru (Nick)
Newsgroups: soc.culture.bulgaria
Date: Sat, 18 Mar 2023 19:45:09 -0000 (UTC)
 by: Nick - Sat, 18 Mar 2023 19:45 UTC

On Sat, 18 Mar 2023 12:41:42 -0700 (PDT), Радостина wrote:

> [...]

q=luis+royo+statue&t=ffab&iar=images&iax=images&ia=images
> не познавм изкуството му, но от това, което видях - да, почти същият

ми …

много консервативна си станала 8-)

--
«地 球 誕 生 在 牛 市 的 小 時 — Earth is born in the Bull's hour»

Re: за кукумявките …

<9aafba14-da61-43d9-a97b-adcc96063f13n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=7945&group=soc.culture.bulgaria#7945

Newsgroups: soc.culture.bulgaria
Date: Sat, 18 Mar 2023 12:47:53 -0700 (PDT)
From: joyrad...@gmail.com (Радостина)
 by: Радостина - Sat, 18 Mar 2023 19:47 UTC

On Saturday, March 18, 2023 at 12:45:10 PM UTC-7, Nick wrote:

> [...]
> q=luis+royo+statue&t=ffab&iar=images&iax=images&ia=images

не, не обичам фантастика и супергерои :-)
има една мацка само дето всичко й се вижда, тя е ок, поне е естетична, ама тези с крилете...

Re: за кукумявките …

<tv555a$2kamb$3@dont-email.me>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=7947&group=soc.culture.bulgaria#7947

From: ddantg...@mail.ru (Nick)
Newsgroups: soc.culture.bulgaria
Date: Sat, 18 Mar 2023 19:58:34 -0000 (UTC)
 by: Nick - Sat, 18 Mar 2023 19:58 UTC

On Sat, 18 Mar 2023 12:47:53 -0700 (PDT), Радостина wrote:

> [...]

> не, не обичам фантастика и супергерои :-)
> има една мацка само дето всичко й се вижда, тя е ок, поне е естетична,

ами фентъзи свят, някои от илюстраците са използвани по кориците на
българските издания на книгите за конан. а и понеже се прехранват с това,
сигурно се съобразяват и с търсенето.

между другото, луис ройо, а и борис вайехо рисуват в класическия канон,
този от ренесанса, според мен. погледни например скулптурите на давид от
микеланджело и от донатело дали не приличат на моделите на тези двамата.

--
«地 球 誕 生 在 牛 市 的 小 時 — Earth is born in the Bull's hour»

1
server_pubkey.txt

rocksolid light 0.9.81
clearnet tor