Date: Tue, 27 Feb 2024 13:58:50 +0000
Subject: W szachach grają Król i Królowa, a żadnego het
mana nigdy nie było
From: manta1...@gmail.com (darius)
Newsgroups: soc.culture.polish
 by: darius - Tue, 27 Feb 2024 13:58 UTC

Każdy może sprawdzić , że na całym świecie
główne figury w szachach
to King i Queen
czyli Król i Królowa

i żadnego hetmana nigdy nie było

https://en.wikipedia.org/wiki/Staunton_chess_set

Każdy może sprawdzić, że figura Queen ma koronę na głowie, bo to jest Królowa

Hetman to polski fake
i należy go usunąć
i wprowadzić jako obowiązującą terminologię figur szachowych zgodną z FIDO,

czyli

King, Queen

Król, Królowa (to jest ta figura z koroną na głowie)

I raz na zawsze zapomnieć o hetmanie, to bo był polski, lokalny fake i ściema deluzyjna sprzed lat,
wynaleziona przez komunistów, aby nie promować brytyjskiej królowej.

A jak kto kiedykolwiek widział zestaw do gry w szachy bez Królowej w koronie, to niech poda linka

Ja wiem, kto to wprowadził ten fake.

Wszyscy grali w szachy w domu i był król, królowa i figurka króloej miała koronę na głowie, czyli prawidłowo,

ale organizujący zawody szachowe, chcieli się dowartościować

i zamiast prawidłowej terminologii

King i Queen

Król i Królowa

wprowadzili jakieś dziwactwo z koroną na głowie i zaczęli przezywać hetmanem.

Ale oni przegrali z FIDE i FIDE nigdy nie uznała polskiego hetmana.

Mi to lotto,
ale każdy widzi na tysiącach zdjęć,
że figura Queen nosi korone, czyli jest Królową

a nie żadnym deluzyjnym hetmanem, który nigdy nie został koronowany

https://www.bing.com/images/search?q=chess+queen&qs=n&form=QBIR&sp=-1&lq=0&pq=chess+queen&sc=10-11

Re: W szachach grają Król i Królowa, a żadnego hetmana nigdy nie było

<url0up$393s5$7@dont-email.me>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=82505&group=soc.culture.polish#82505

From: and...@andal.org (andal)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Re: W szachach
Date: Tue, 27 Feb 2024 16:00:25 -0000 (UTC)
 by: andal - Tue, 27 Feb 2024 16:00 UTC

On Tue, 27 Feb 2024 13:58:50 +0000, darius wrote:

> Każdy może sprawdzić , że

juz wszyscy wiedza ze jestes gamoń

Re: W szachach grają Król i Królowa, a żadnego hetmana nigdy nie było

<url1u4$7k9$1$shuvarek@news.chmurka.net>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=82511&group=soc.culture.polish#82511

From: shuvarek...@gmail.com (Krzysiek)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Re: W szachach grają Król i Królowa, a
żadnego_hetmana_nigdy_nie_było
Date: Tue, 27 Feb 2024 16:17:08 +0100
 by: Krzysiek - Tue, 27 Feb 2024 15:17 UTC

On 27.02.2024 14:58, darius wrote:
> Każdy może sprawdzić , że na całym świecie
> główne figury w szachach to King i Queen
> czyli Król i Królowa

Oczywiśćei że każdy może sprawdzić. Wikipedia [Hetman
(szachy)](https://pl.wikipedia.org/wiki/Hetman_(szachy) ) - wchodzimy na
`78 języków` i tam:

| Język | nazwa | uwaga |
|:-----------|:-------------|:----------------------------------|
| Rosyjski | Ферзь | coś jak hetman w Polskim |
| Hiszpański | Dama | dama, nie królowa (reina) |
| Litewski | Valdove | linijka? - tam mi google tłumaczy |
| Chiński | 后 | gugiel tłumaczy jako "z porwotem" |
| Węgierski | Vezér | wkazuje na pochodzenie od Wezyra |
| Arabski | وزير (Wazir) | wezyr |
| Hindi | मंत्री (Mantri) | minister |
| | | |

(niestety nie mogę wrzucić tu html-u więc jest tak)

> i żadnego hetmana nigdy nie było
>
> https://en.wikipedia.org/wiki/Staunton_chess_set

No i co z tego? Tylko jeden link do nazw figur żeby sprawdzić ile sensu
ma to co pan tu pisze

> Każdy może sprawdzić, że figura Queen ma koronę na głowie, bo to jest
> Królowa

[ ciach reszty bzdur ]

Re: W szachach grają Król i Królowa, a żadnego hetmana nigdy nie było

<72688405b067169a8e5c8f35cc65bf0d@www.novabbs.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=82525&group=soc.culture.polish#82525

Date: Tue, 27 Feb 2024 19:33:19 +0000
Subject: Re: W szachach grają Król i Królowa, a żadnego
hetmana nigdy nie było
From: patrick....@gmail.com (lordwinterisle)
Newsgroups: soc.culture.polish
 by: lordwinterisle - Tue, 27 Feb 2024 19:33 UTC

Krzysiek wrote:

> [...]

> (niestety nie mogę wrzucić tu html-u więc jest tak)

> No i co z tego? Tylko jeden link do nazw figur żeby sprawdzić ile sensu

potocznie: król, baba, laufry, koniki, wieża, koble