Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 15 May 2022 09:20:11 -0700 (PDT)
Subject: Re: Czy Rosja wjedzie do Finlandii??
From: abjj...@sbcglobal.net (Basia)
 by: Basia - Sun, 15 May 2022 16:20 UTC

On Sunday, May 15, 2022 at 6:09:34 AM UTC-7, Basia wrote:

> Juz Bulbie tlumaczylam ze nikt
> Ukraincow nie lubi, ...ani nie lubieli
> Bolszewicy, ani Stalin, ani nawet
> Hitler Banderowcow, ani nasze
> post-komusze elity ktore wspieraja
> tylko bo tlumek jest buforem przed
> Rosja.

Nie tylko Hitler nie lubial Ukraincow,
nawet Banderowcow, nie lubia Ukraincow
tez 'ziomki' w Trojmiescie.

Najpierw dali im, jak wiekszosc duzych
miast w Polsce, prawo do darmowych
przejazdow komunikacja miejska, a teraz
jako chyba najszybsi w Polsce likwiduja
ten przywilej,

....do tego nie informujac nalezycie
o zmianie przepisow i egzekwujac
od uchodzcow kosztowne mandaty.

" ...potrzebna jest wyraźna informacja po ukraińsku w pojazdach i na przystankach, że darmowych przejazdów już nie ma"

"Od 1 maja uchodźcy z Ukrainy nie mogą już za darmo jeździć autobusami, tramwajami czy trolejbusami po Trójmieście. Tylko w SKM i PKP mają jeszcze prawo do bezpłatnych przejazdów. - Od kilku dni Ukraińcy dostają masowo mandaty, bo wielu z nich nie wie o tej zmianie. Przydałyby się informacje na ten temat w pojazdach i gablotach przystankowych - pisze nasz czytelnik, pan Stanisław. (...)

Sęk w tym, że informacja o końcu darmowych przejazdów nie dotarła do wielu uchodźców. Można to zobaczyć od kilku dni w tramwajach i autobusach, którymi sporo jeżdżę. Już trzeci raz widziałem kontrolerów zatrzymujących zaskoczonych Ukraińców i wypisujących im mandat.

Uchodźcy zaskoczeni zmianą przepisów o darmowych przejazdach

Jechałem w poniedziałek, 2 maja, z grupką kobiet z Ukrainy. Widać było, że w tramwaju spotkały się przypadkiem.. Rozmawiały o tym, skąd pochodzą. Dwie młode, rezolutne, z dwójką dzieci i starsza pani, nieco zahukana, z sześcioletnim chłopcem na kolanach.

Gdy pojawili się kontrolerzy, kobiety wyjęły paszporty - pewnie tak, jak robiły to przez ostatnie dwa miesiące. Kontrolerzy grzecznie, ale stanowczo wyjaśnili im, że powinny mieć skasowane bilety.

Gdy pasażerki usłyszały, że kontroler nie sprzeda im biletu, lecz musi wystawić 150-złotowy mandat, załamały się. Tłumaczenia na nic się nie zdały. Kontroler - podkreślę jeszcze raz: grzecznie i bez wywyższania się - poinformował, że mandat musi wystawić.

Widziałem, że chłopiec się przestraszył, w jego oczach pojawiły się łzy. Nie wiem, co przeszedł wcześniej, ale zakładam, że ostatnie miesiące mogły być najgorszymi w jego życiu. Serce mi zmiękło, bo mam synka w jego wieku.

Powiedziałem kontrolerowi, że zapłacę mandat za jego mamę lub babcię. On sam okazał się
naprawdę w porządku, bo - z tego co zrozumiałem - mógł wystawić cztery mandaty, a ostatecznie wystawił tylko jeden.

Potrzebne widoczne informacje o końcu darmowych przejazdów

Ale to problemu nie rozwiąże. Sam widziałem takie sytuacje już ze trzy razy, więc w skali Trójmiasta musiało być ich znacznie więcej.

Uważam, że potrzebna jest wyraźna informacja po ukraińsku w pojazdach i na przystankach, że darmowych przejazdów już nie ma. Nie byłoby kłopotu, a także niesmaku, który może się pojawić, gdy zaskoczeni uchodźcy traktowani są jako potencjalni oszuści.

https://m.trojmiasto.pl/wiadomosci/Uchodzcy-dostaja-mandaty-w-komunikacji-miejskiej-n166649.html

Basia

SubjectRepliesAuthor
o Czy Rosja wjedzie do Finlandii??