From: Fisc...@gmail.com (Fischer)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Bodnar:_Przyznajmy_Ukraińcom_w_Polsce_prawa_obywat
eli_UE
Date: Sat, 19 Aug 2023 10:45:06 +0200
 by: Fischer - Sat, 19 Aug 2023 08:45 UTC

To było 2 marca 2022.
https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/2156801,1,bodnar-przyznajmy-ukraincom-w-polsce-prawa-obywateli-ue.read

W wywiadzie RPO opowiada o swoich ukraińskich korzeniach, Akcji „Wisła”,
Ukraińcach w Polsce oraz o polityce władz centralnych RP.

Panie Rzeczniku, Pan ma ukraińskie korzenie?

Moja wewnętrzna tożsamość, jak i narodowość, jest w stu procentach
absolutnie polska. Nigdy nie byłem ani wychowywany w jakiejkolwiek innej
tradycji, ani nie nawiązywano do pochodzenia. Natomiast, gdyby głębiej
pogrzebać w historii mojej rodziny, te korzenie ukraińskie wyraźnie w
niej widać. Mój ojciec w 1947 roku, był wtedy pięcioletnim chłopcem, w
ramach Akcji „Wisła” wraz z całą rodziną został wywieziony z małej
wioski pod Sanokiem. No i trafił na tzw. „Ziemie Odzyskane” w okolice
Gryfic (obecnie miejscowość ta znajduje się w województwie
zachodniopomorskim). Później jego cała rodzina pracowała tam w
Państwowym Gospodarstwie Rolnym. W ogóle na tej „ścianie zachodniej”
jest sporo rodzin, które noszą nazwisko Bodnar.

Gdy ojciec miał dwadzieścia kilka lat poznał moją matkę. Matka
pochodziła z Kielc, z takiej, można powiedzieć, typowej polskiej
rodziny. Po szkole średniej wyjechała szukać pracy. Tam, na Pomorzu
Zachodnim, poznali się moi rodzice, założyli rodzinę. Najpierw się
urodził mój brat, później ja.

Rozumiem, że w dzieciństwie nie rozmawiał Pan w języku ukraińskim? Czy
rozmawiał w tym języku ktoś z Pana rodziny?

Nie, nie przypominam sobie. W domu mówiło się o Akcji „Wisła”, ale w
kontekście tego, że ojciec przyjechał tu właśnie w ramach tej wojskowej
operacji. Ten fakt nie był tajemnicą, ale, powiedziałbym, bardziej
zagadkową historią. I w którymś momencie pojechałem do tej miejscowości,
z której pochodził ojciec. To jest miejscowość Rakowa koło Sanoka.
Chciałem zobaczyć jak to tam wygląda. Zacząłem z ludźmi rozmawiać,
zapytałem, kto tam mieszkał i tak dalej. Wyszło, że tam byli Ukraińcy.

Później, gdy człowiek zaczyna o tym wnikliwie myśleć, zastanawiać się
nad tym, to dochodzi do wniosku, że historia mojej rodziny, de facto,
kończy się gdzieś na dziadkach. To oznacza, że już sięgnięcie głębiej,
czyli do pradziadków, prapradziadków, jest prawie niemożliwe. Można by,
pewnie, próbować szukać w jakichś księgach parafialnych, ale kulturowo i
tożsamościowo, moja rodzina zaczyna się już w tej nowej Polsce, gdzie
powstała swoista „urawniłowka” ideowa, tożsamościowa, narodowościowa.

Pana zdaniem, można powiedzieć, że Akcja „Wisła” osiągnęła to, co miała
na celu?

Myślę, że tak. W przypadku wielu osób, które w wyniku tej Akcji trafiły
na zachód, później niewielu kultywowało czy to obrządek prawosławny, czy
greko-katolicki. Jedynie niewielkie grupy tworzyły jakieś wspólnoty
religijne na swoim terenie. Później odwoływały się do swoich korzeni
łemkowskich, czy też do tożsamości ukraińskiej. Ale myślę, że ta
zasadnicza większość osób jednak „stopiła” się z polskością i wyznaniem
rzymsko-katolickim (Kościół odegrał tu niemałą rolę jako unifikator
narodowy).

A czy rodzice Pana ojca po przesiedleniu, nadal rozmawiali po ukraińsku?
Czy byli na tyle skrzywdzeni przez to przesiedlenie…

Nie wiem. Myślę, że ten moment, kiedy byłem na już tyle świadomy żeby to
zgłębiać, był momentem, gdy mojego ojca już nie było na świecie. Musi
więc wystarczyć mi ta wiedza, którą mam: miejsce, skąd ojciec pochodził,
skąd trafił do Gryfic. Chociaż oczywiście, gdy były obchody rocznicy
Akcji „Wisła”, to byłem na tych uroczystościach.

Czy, mimo wszystko, można w takim razie stwierdzić, że Akcja „Wisła” w
jakiś sposób na Pana wpłynęła?

Jak się spojrzy na ludzi z zachodniej Polski, to oni mają zupełnie inne
podejście do roli państwa czy kościoła, do tradycji narodowej. Duża
część tych osób to są po prostu ludzie, którzy albo wybrali ziemie
zachodnie, jako nowe miejsce zamieszkania, albo zostali przesiedleni. I
teraz, jeżeli ktoś wychodzi z tej swojej tradycyjnej wspólnoty, która
sięga prapradziadków (pochodzi na przykład, z bardzo tradycyjnej rodziny
katolickiej) to nawet, jeżeli nadal jest katolikiem, to ta jego
religijność już jest trochę inna, powiedzmy bardziej otwarta.

Wydaje mi się, że to, co jest na pewno bardzo charakterystyczne (teraz,
gdy tam jeżdżę, to bardziej to widzę) – zupełnie inne podejście do
kwestii tolerancji dla mniejszości, dla różnorodności. Na przykład,
niedawno byłem na bardzo ciekawej konferencji Forum Zachodniopomorskie,
dotyczącej mniejszości narodowych i etnicznych, zorganizowanej przez
marszałka województwa. Byli tam przedstawiciele zarówno dotychczasowych
różnych mniejszości, jak i ludności napływowej, nowych migrantów.
Niesamowite, jak się otwarcie rozmawiało o tych kwestiach. Tzn. że ta
różnorodność jest gdzieś wpisana w naturę tych ziem. Dlatego wydaje mi
się, że tam ludzie mają inne podejście do różnych spraw, które w
centralnej Polsce postrzegane są inaczej. Na przykład, widzi się, że
historia ma wiele odcieni szarości, że w różnych okresach w historii
kraju te same rodziny mogły być ofiarami, ale jednocześnie mogły też
uczestniczyć w opresjach; że jak bardzo różne grupy społeczne dotknęła
trauma okresu wojny; że to nie jest tylko i wyłącznie Holocaust, ale
również przymusowe przesiedlenia, praca przymusowa w Niemczech, czy te
trudne i nierozwiązane konflikty polsko-ukraińskie. Mnie się wydaję, że
wychowani tam ludzie są bardziej otwarci na widzenie złożoności historii
Polski.

Panie Rzeczniku, czy mógłby Pan nazwać główne problemy, które dotyczą
Ukraińców w Polsce?

Myślę, że możemy mówić o czterech typach problemów, jeśli chodzi o prawa
Ukraińców w Polsce.

Pierwszy problem związany jest z tym, że od czas do czasu zdarzają się
sytuacje, gdy wobec Ukraińców stosowana jest przemoc lub są atakowani za
to, kim po prostu są. Na szczęście to są pojedyncze przypadki. Znacznie
więcej tych ataków jest w internecie, ponieważ Ukraińcy są jedną z tych
grup, która jest dotknięta mową nienawiści (choć nie w takiej skali jak
Muzułmanie). Jednak często w tych wypowiedziach używane są w jednym
zdaniu hasła “Ukraińcy” i „banderowcy”. Zarówno Wołyń i zbrodnie, które
tam były popełnione, jak również działania Ukraińskiej Armii
Powstańczej, również osoba Bandery, są wykorzystywane do podkręcania
emocji, i to prowadzi do eskalacji przemocy słownej, a także czasami się
zdarza – nasilenia przemocy wobec konkretnych osób.

Drugi problem, który jest z tym związany, to są kwestie rozliczeń z
przeszłością. Tutaj mogę tylko ubolewać nad tym, że ta droga szukania
porozumienia i dialogu jest jakby coraz bardziej spowalniana. Że zarówno
jedna, jak i druga strona zaczynają się coraz mocniej okopywać na swoich
pozycjach. Ostatnia nowelizacja ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej
jest, niestety, jednym z tego przykładów. Bo trudno sobie wyobrazić,
żeby ona przyniosła coś dobrego w stosunkach polsko-ukraińskich.

Bardzo charakterystycznym było to, że Prezydent Andrzej Duda w swoim
przemówieniu [ z 6 lutego, w którym potwierdził podpisanie projektu
nowelizacji ustawy o IPN – red.] nawet się nie odniósł do tej kwestii,
nawet nie było jednego zdania na temat Ukrainy, tak jakby w ogóle tego
tematu nie było. Ale temat jest. Jak porównamy to, co robił Lech
Kaczyński w stosunku do Ukrainy (i jego doradcy: Bogumiła Berdychowska
czy Paweł Kowal) i porównamy to z tym, co mamy teraz, to widać, że
gdzieś jakbyśmy straciliśmy w ogóle wizję naszych relacji z Ukrainą. To
się przekłada też na problemy z zakresu praw człowieka. Bo stosunki z
Ukrainą, to nie jest tylko kwestia budowania relacji na szczeblu
międzynarodowym, wolności badań naukowych i wolności słowa w kontekście
tej ustawy. Ale to jest także kwestia, chociażby, upamiętnienia
bohaterów czy miejsc tragedii, do których dochodziło w historii. Wiemy
też doskonale o tym, że wciąż jest nierozwiązany problem niszczenia
pomników. Strona polska mówi, że nie jest zobowiązana do ich ochrony,
ponieważ część z nich jest postawiona nielegalnie. Musimy jednak
pomyśleć również o tym, że po drugiej stronie granicy też są pomniki, i
rozwiązanie tego problemu nie jest tylko kwestią podejścia
legalistycznego. Natomiast tu jest potrzebne podjęcie bardzo starannych
zabiegów dyplomatycznych, żeby wypracować na dłuższą metę w miarę spójną
narrację historyczną, punkty rozbieżności; ale też te miejsca pamięci i
czczenia, które powinny być zarówno przedmiotem ochrony tak z jednej,
jak i z drugiej strony. Wydaje mi się, że bez zaangażowania MSZ i
prezydenta to się nie stanie. Bez nich będziemy cały czas na fali
przepychanek słownych i konfliktów dyplomatycznych.

Trzecia sfera – to kwestia praw pracowniczych. Polska gospodarka nie
mogłaby się rozwijać, gdyby nie pracownicy z Ukrainy. Sektor
budownictwa, usług, handlu… W Warszawie to widać na każdym kroku: gdzie
się nie pójdzie, to mamy pracowników z Ukrainy, którzy są dowodem na to,
że prawdopodobnie trudno jest znaleźć polskich pracowników do
wykonywania podobnej pracy. I teraz powstaje pytanie: czy temu
towarzyszy odpowiednia polityka ze strony polskiego państwa? Mam
wrażenie, że z jednej strony tak, z drugiej – nie do końca. Na pewno
państwo jest zainteresowane w tym, aby stworzyć łatwiejszy dostęp do
legalnych pozwoleń na pracę. Natomiast jest inna kwestia: na ile państwo
polskie chroni takich pracowników przed ewentualnymi nadużyciami,
szykanami czy sytuacjami dyskryminacyjnymi? Uważam, że Państwowa
Inspekcja Pracy powinna być bardziej w te tematy zaangażowana.

Click here to read the complete article
Re: Bodnar: Przyznajmy Ukraińcom w Polsce prawa obywateli UE

<fc115b82-6612-4a00-9be8-4447f2c81b08n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70814&group=soc.culture.polish#70814

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 20 Aug 2023 10:26:40 -0700 (PDT)
Subject: Re:_Bodnar:_Przyznajmy_Ukraińcom_w_Polsce_prawa_oby
wateli_UE
From: petre...@gmail.com (Piotr)
 by: Piotr - Sun, 20 Aug 2023 17:26 UTC

On Saturday, August 19, 2023 at 6:15:14 AM UTC-2:30, Fischer wrote:
> To było 2 marca 2022.
> https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/2156801,1,bodnar-przyznajmy-ukraincom-w-polsce-prawa-obywateli-ue.read

I co - jak w Pana oczach ten wywiad ma demonizowac Ukraincow, panie Niedzwiecki?

Zwlaszcza w oczach Targowicy ze Swidnicy:

- "naród polski czeka na wkroczenie wojsk rosyjskich jak na zbawienie...."
- "Więc jak już do tej wojny dojdzie, to ja wiem, po czyjej stronie stanę."
- o Katyniu: "Zwisa mi to, sluzyli w obronie i interesie panow, klasy uciskajacej narod"
- po zabiciu przez Rosje o kilkudziesieciu tys. cywilow w Mariupolu i wiedzac o zbrodniach
na cywilach w Buczy i Irpieniu: "Patrząc na ogromne straty jakie ponoszą Rosjanie w wojnie z Ukrainą, to wiąże się chyba z tym, że NIE prowadzą oni wojny totalnej. A patrząc na jednostronną propagandę polską, to się poprostu rzygać chce"
Jaroslaw Niedzwiecki

Re: Bodnar: Przyznajmy Ukraińcom w Polsce prawa obywateli UE

<29d86490-af3d-42d9-9b63-a6b1d7c3bce8n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70825&group=soc.culture.polish#70825

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 20 Aug 2023 12:04:03 -0700 (PDT)
wateli_UE
From: alojzy.n...@gmail.com (Agnotolog metodyczny)
 by: Agnotolog metodyczny - Sun, 20 Aug 2023 19:04 UTC

Piotr napisał(a):
> I co - jak w Pana oczach ten wywiad ma demonizowac Ukraincow, panie Niedzwiecki?
>
> Zwlaszcza w oczach Targowicy ze Swidnicy:

Nie ma demonizować tylko pokazuje stan umysłu Bodnara.
Pewnie Bodnary chcą podkopać pisy komplikując prawo.
Bo niby co chce wprowadzić Bodnar i jak?

Re: Bodnar: Przyznajmy Ukraińcom w Polsce prawa obywateli UE

<c965ccdf-e3c8-4c75-a4f5-cd7bde0f10fan@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70830&group=soc.culture.polish#70830

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 20 Aug 2023 12:43:35 -0700 (PDT)
wateli_UE
From: fatso60...@gmail.com (Romulus Augustulus)
 by: Romulus Augustulus - Sun, 20 Aug 2023 19:43 UTC

No to ja mam prawo do ukrainskiego obywatelstwa.
* Mam niezly dom albo palac w sercu starego Charkowa-do obejrzenia na Facebuku.
*Moj dziad go kupil, zalozyl rodzine z 19-letnia corka powstanca styczniowego i dzielnie tam plodzil dzieci.
* Ukrainy wtedy nie bylo ale dziad jako znany lekarz, carski podpulkownik i tajny radca(szpieg rezymu) niezle sie tam rozpychal.
* Jak to w ogole mozliwe? A calkiem proste-a/Zygmunt Antonowicz 1855-1923 b/ Stanislaw Zygmuntowicz 1900-1968 no i ja sam, ur w 1947r. O dziwo jeszcze nie zdechlem!

Re: Bodnar: Przyznajmy Ukraińcom w Polsce prawa obywateli UE

<3bbfb25c-93b9-40d3-a42d-d663669db0ban@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70831&group=soc.culture.polish#70831

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 20 Aug 2023 12:57:47 -0700 (PDT)
wateli_UE
From: petre...@gmail.com (Piotr)
 by: Piotr - Sun, 20 Aug 2023 19:57 UTC

On Sunday, August 20, 2023 at 4:34:06 PM UTC-2:30, Agnotolog metodyczny wrote:

> Nie ma demonizować tylko pokazuje stan umysłu Bodnara.

No to ktory fragment ma demonizowac Bodnara - bo zakladam ze "pokazuje stan umysłu Bodnara"
nie bylo w ustach Destylata PiSowskosci - komplementem?

No bo dotychczasowe emanacje jego glowy:
> Pewnie Bodnary chcą podkopać pisy komplikując prawo.
pokazuje co najwyzej stan umyslu Destylata PiSowskosci.

==Piotr

Re: Bodnar: Przyznajmy Ukraińcom w Polsce prawa obywateli UE

<f28e2208-5a21-45fc-86a0-2dff5680a187n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70835&group=soc.culture.polish#70835

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 20 Aug 2023 13:11:27 -0700 (PDT)
wateli_UE
From: alojzy.n...@gmail.com (Agnotolog metodyczny)
 by: Agnotolog metodyczny - Sun, 20 Aug 2023 20:11 UTC

Piotr napisał(a):

> No to ktory fragment ma demonizowac Bodnara - bo zakladam ze "pokazuje stan umysłu Bodnara"

Bodnar chce się wykazywać, niech bodnar proponuje rozwiązania prawne
jak nadać bywatelstwo, nie dając jednocześnie praw wyborczych.

Z kowidem też chcieli dobrze i tak podpowiadali że wyszło +200.ooo trupa.
Automatycznie trza zakładać podsrywanie pisów przez peło.

Re: Bodnar: Przyznajmy Ukraińcom w Polsce prawa obywateli UE

<86dec389-6bac-4b4d-9d91-81bb088aacb5n@googlegroups.com>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=70878&group=soc.culture.polish#70878

Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Mon, 21 Aug 2023 08:02:46 -0700 (PDT)
wateli_UE
From: petre...@gmail.com (Piotr)
 by: Piotr - Mon, 21 Aug 2023 15:02 UTC

On Sunday, August 20, 2023 at 5:41:29 PM UTC-2:30, Agnotolog metodyczny wrote:
> Bodnar chce się wykazywać

czyli posiadanie i umiejetnosci uzasadnienia wlasnych pogladow w umysle Destyla
- dyskredytuje? Psychologicznie zrozumiale, bo jego nikt o to nie oskarzy ....;-)

> niech bodnar proponuje rozwiązania prawne jak nadać bywatelstwo, nie dając
> jednocześnie praw wyborczych.

bo status "migrantow ekonomicznych" to "wszystko albo nic"? Albo kompletnie
nielegalnie i sciagani przez prawo,albo maja dostep do WSZYSTKICH praw i benefitow
polskiego obywatela?

I _Pan_ panie destylat, wysmiewa "stan umyslu" ... innych ? ;-)

> Z kowidem też chcieli dobrze i tak podpowiadali że wyszło +200.ooo trupa.

I umysl Destylata odplynal ...
Jaki jest zwiazek pogladow Bodnara o migracji zarobkowej Ukraincow z ... iloscia
zmarlych na COVID?

No chyba ze chodzilo o okazje do dowcipu - nazywanie zmarlych na COVID -
"+200.ooo trupa" - bua, ha, ha! Panscy "fumfle" - pelni uznania, i byc moze, troche
zazdrosni?

-" Czemu _ja_ nie moge byc tak dowcipny i mlodziezowo kul jak Destylat ? :-( "

=Piotr