From: gaska.al...@gmail.com (alojzy nieborak)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: 2014-2022 UA-USA (różności)
Date: Sat, 2 Mar 2024 18:42:00 +0100
 by: alojzy nieborak - Sat, 2 Mar 2024 17:42 UTC

https://www.nytimes.com/2024/02/25/world/europe/cia-ukraine-intelligence-russia-war.html

z translatora. Do połwoy skorygowałem spacje, a niżej jest jak jest.

Wojna szpiegów: jak CIA potajemnie pomaga Ukrainie w walce z Putinem
Przez ponad dekadę Stany Zjednoczone pielęgnowały tajne partnerstwo
wywiadowcze z Ukrainą, które obecnie ma kluczowe znaczenie dla obu
krajów w walce z Rosją.
Wkraczając w trzeci rok wojny, która pochłonęła setki tysięcy istnień
ludzkich, partnerstwo wywiadowcze między Waszyngtonem a Kijowem jest
podstawą zdolności Ukrainy do obrony.

CIA i inne amerykańskie agencje wywiadowcze dostarczają danych
wywiadowczych do ukierunkowanych ataków rakietowych, śledzą ruchy
rosyjskich wojsk i pomagają wspierać sieci szpiegowskie.

Partnerstwo to nie powstało jednak w czasie wojny, a Ukraina nie jest
jego jedynym beneficjentem. Zakorzeniło się ono dekadę temu, łącząc się
na początku i na końcu pod rządami trzech bardzo różnych prezydentów
USA, popychane do przodu przez kluczowe osoby, które często podejmowały
śmiałe ryzyko. Przekształciła Ukrainę, której agencje wywiadowcze przez
długi czas były postrzegane jako całkowicie skompromitowane przez Rosję,
w jednego z najważniejszych partnerów wywiadowczych Waszyngtonu
przeciwko Kremlowi.
Około 2016 roku CIA rozpoczęła szkolenie elitarnych ukraińskich sił
komandosów - znanych jako Jednostka 2245 - które przechwytywały
rosyjskie drony i sprzęt komunikacyjny, aby technicy CIA mogli je
odtworzyć i złamać moskiewskie systemy szyfrowania. (Jednym z oficerów
tej jednostki był Kyryło Budanow, obecnie generał dowodzący ukraińskim
wywiadem wojskowym).
Relacja ta jest tak zakorzeniona, że oficerowie CIA pozostali w odległej
lokalizacji w zachodniej Ukrainie, gdy administracja Bidena ewakuowała
personel USA na kilka tygodni przed inwazją Rosji w lutym 2022 roku.
Podczas inwazji oficerowie przekazali krytyczne informacje wywiadowcze,
w tym gdzie Rosja planowała ataki i jakich systemów uzbrojenia użyje.
"Bez nich nie bylibyśmy w stanie oprzeć się Rosjanom ani ich pokonać" -
powiedział Iwan Bakanow, który był wówczas szefem ukraińskiej agencji
wywiadowczej S.B.U..

Szczegóły tej współpracy wywiadowczej, z których wiele po raz pierwszy
ujawnia The New York Times, były ściśle strzeżoną tajemnicą przez
dekadę.W ponad 200 wywiadach, obecni i byli urzędnicy na Ukrainie, w
Stanach Zjednoczonych i Europie opisali partnerstwo, które prawie
rozpadło się z powodu wzajemnej nieufności, zanim stale się rozwijało,
zmieniając Ukrainę w centrum gromadzenia danych wywiadowczych, które
przechwytywało więcej rosyjskiej komunikacji niż stacja CIA w Kijowie
mogła początkowo obsłużyć. Wielu urzędników wypowiadało się pod
warunkiem zachowania anonimowości w celu omówienia kwestii wywiadowczych
i delikatnych spraw dyplomatycznych. Teraz te sieci wywiadowcze są
ważniejsze niż kiedykolwiek, ponieważ Rosja jest w ofensywie, a Ukraina
jest bardziej zależna od sabotażu i ataków rakietowych dalekiego
zasięgu, które wymagają szpiegów daleko za liniami wroga. I są one coraz
bardziej zagrożone: Jeśli Republikanie w Kongresie zakończą finansowanie
wojskowe dla Kijowa, CIA może być zmuszona do zmniejszenia skali
działań. Aby uspokoić ukraińskich przywódców, William J. Burns, dyrektor
CIA, złożył w ubiegły czwartek tajną wizytę na Ukrainie, dziesiątą od
czasu inwazji.

Od samego początku CIA i jej ukraińskich partnerów łączył wspólny
przeciwnik - prezydent Rosji Władimir Putin. Mając obsesję na punkcie
"utraty" Ukrainy na rzecz Zachodu, Putin regularnie ingerował w
ukraiński system polityczny, ręcznie wybierając przywódców, którzy jego
zdaniem utrzymaliby Ukrainę w orbicie Rosji, ale za każdym razem
przynosiło to odwrotny skutek, wypychając protestujących na ulice.

Putin od dawna obwinia zachodnie agencje wywiadowcze o manipulowanie
Kijowem i sianie antyrosyjskich nastrojów na Ukrainie.
Pod koniec 2021 roku, według wysokiego rangą urzędnika europejskiego,
Putin rozważał, czy rozpocząć inwazję na pełną skalę, kiedy spotkał się
z szefem jednej z głównych rosyjskich służb szpiegowskich, który
powiedział mu, że CIA wraz z brytyjskim MI6 kontrolują Ukrainę i
przekształcają ją w przyczółek do operacji przeciwko Moskwie.

Dochodzenie Timesa wykazało jednak, że Putin i jego doradcy źle
odczytali krytyczną dynamikę. CIA nie wepchnęła się na Ukrainę.
Amerykańscy urzędnicy często niechętnie angażowali się w pełni,
obawiając się, że ukraińskim urzędnikom nie można ufać i martwiąc się o
sprowokowanie Kremla.
Jednak wąski krąg ukraińskich urzędników wywiadowczych wytrwale zabiegał
o CIA i stopniowo stawał się niezbędny dla Amerykanów. W 2015 roku
generał Walerij Kondratiuk, ówczesny szef ukraińskiego wywiadu
wojskowego, przybył na spotkanie z zastępcą szefa CIA i bez ostrzeżenia
przekazał stos ściśle tajnych akt.

Ta pierwsza transza zawierała sekrety dotyczące Floty Północnej
rosyjskiej marynarki wojennej, w tym szczegółowe informacje na temat
najnowszych projektów rosyjskich atomowych okrętów podwodnych. Wkrótce
zespoły oficerów CIA regularnie opuszczały jego biuro z plecakami
pełnymi dokumentów. Partnerstwo CIA na Ukrainie można prześledzić wstecz
do dwóch rozmów telefonicznych w nocy 24 lutego 2014 roku, osiem lat
przed inwazją Rosji na pełną skalę.

Miliony Ukraińców właśnie obaliły prokremlowski rząd kraju, a prezydent
Wiktor Janukowycz i jego szefowie szpiegów uciekli do Rosji. W tym
zamieszaniu władzę szybko przejął kruchy prozachodni rząd.

Nowy rządowy szef szpiegów, Walentyn Naływajczenko, przybył do siedziby
krajowej agencji wywiadowczej i znalazł na dziedzińcu stos tlących się
dokumentów. Wewnątrz wiele komputerów zostało wyczyszczonych lub
zainfekowanych rosyjskim złośliwym oprogramowaniem.

"Było pusto. Żadnych świateł. Żadnego kierownictwa. Nikogo tam nie było"
- powiedział Nalyvaichenko w wywiadzie.
Poszedł do biura i zadzwonił do szefa posterunku CIA i lokalnego szefa
MI6. Było blisko północy, ale wezwał ich do budynku, poprosił o pomoc w
odbudowie agencji od podstaw i zaproponował trójstronne partnerstwo.
"Tak to się wszystko zaczęło" - powiedział Nalyvaichenko.

Sytuacja szybko stała się bardziej niebezpieczna. Putin zajął Krym. Jego
agenci wzniecili separatystyczne rebelie, które przerodziły się w wojnę
na wschodzie kraju. Ukraina znalazła się na stopie wojennej, a pan
Nalyvaichenko zaapelował do CIA o napowietrzne obrazy i inne dane
wywiadowcze, aby pomóc w obronie swojego terytorium.

W obliczu eskalacji przemocy nieoznakowany samolot rządowy USA wylądował
na lotnisku w Kijowie, przewożąc Johna O. Brennana, ówczesnego dyrektora
CIA, który powiedział Nalyvaichenko, że CIA jest zainteresowana
rozwijaniem relacji, ale tylko w tempie, które według amerykańskich i
ukraińskich urzędników jest dla agencji wygodne.

Dla CIA niewiadomą było to, jak długo pan Nalyvaichenko i prozachodni
rząd pozostaną w pobliżu. CIA już wcześniej sparzyła się na Ukrainie.
Po rozpadzie Związku Radzieckiego w 1991 r. Ukraina uzyskała
niepodległość, a następnie znalazła się pomiędzy konkurującymi ze sobą
siłami politycznymi: tymi, które chciały pozostać blisko Moskwy i tymi,
które chciały sprzymierzyć się z Zachodem. Podczas poprzedniej kadencji
na stanowisku szefa szpiegów, pan Nalyvaichenko rozpoczął podobną
współpracę z CIA, która została rozwiązana, gdy kraj zwrócił się z
powrotem w stronę Rosji.

Teraz pan Brennan wyjaśnił, że aby odblokować pomoc CIA, Ukraińcy
musieli udowodnić, że mogą dostarczyć Amerykanom wartościowych
informacji wywiadowczych. Musieli także oczyścić się z rosyjskich
szpiegów; krajowa agencja szpiegowska, S.B.U., była nimi przepełniona.
(Przykład: Rosjanie szybko dowiedzieli się o rzekomo tajnej wizycie pana
Brennana. Kremlowska propaganda opublikowała przerobione zdjęcie
dyrektora CIA w peruce klauna i makijażu). Pan Brennan wrócił do
Waszyngtonu, gdzie doradcy prezydenta Baracka Obamy byli głęboko
zaniepokojeni prowokowaniem Moskwy. Biały Dom opracował tajne zasady,
które rozwścieczyły Ukraińców i które niektórzy wewnątrz CIA uważali za
kajdanki. Zasady te zabraniały agencjom wywiadowczym udzielania Ukrainie
jakiegokolwiek wsparcia, co do którego można było "racjonalnie
oczekiwać", że może mieć śmiertelne konsekwencje.

Rezultatem było delikatne balansowanie. CIA miała wzmocnić ukraińskie
agencje wywiadowcze bez prowokowania Rosjan. Czerwone linie nigdy nie
były dokładnie jasne, co powodowało ciągłe napięcia w partnerstwie.

W Kijowie Nalyvaichenko wybrał długoletniego współpracownika, generała
Kondratiuka, na szefa kontrwywiadu i stworzyli nową jednostkę
paramilitarną, która została rozmieszczona za liniami wroga w celu
prowadzenia operacji i gromadzenia danych wywiadowczych, których CIA lub
MI6 nie chciały im dostarczyć. Jednostka ta, znana jako Piąta Dyrekcja,
była wypełniona oficerami urodzonymi po uzyskaniu przez Ukrainę
niepodległości. "Nie mieli żadnego związku z Rosją" - powiedział generał
Kondratiuk. "Nie wiedzieli nawet, czym był Związek Radziecki".
Tego lata, samolot Malaysia Airlines Flight 17, lecący z Amsterdamu do
Kuala Lumpur, eksplodował w powietrzu i rozbił się we wschodniej
Ukrainie, zabijając prawie 300 pasażerów i załogę. W ciągu kilku godzin
od katastrofy Piąta Dyrekcja opracowała przechwycone rozmowy
telefoniczne i inne dane wywiadowcze, które szybko obarczyły
odpowiedzialnością wspieranych przez Rosję separatystów.

Click here to read the complete article
Re: 2014-2022 UA-USA (różności)

<us034u$qe07$2@paganini.bofh.team>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=82711&group=soc.culture.polish#82711

From: nostrada...@gmail.com (Nostradamus)
Newsgroups: soc.culture.polish
Subject: Re: 2014-2022 UA-USA (różności)
Date: Sat, 2 Mar 2024 21:45:05 +0100
 by: Nostradamus - Sat, 2 Mar 2024 20:45 UTC

W dniu 02.03.2024 o 18:42, alojzy nieborak pisze:
> https://www.nytimes.com/2024/02/25/world/europe/cia-ukraine-intelligence-russia-war.html

Tępaki pieprzą o tym, że Rosjanie chcieli zająć Kijów w 3 dni a prawda
jest taka, że poszli na układ z Amerykanami i się wycofali spod Kijowa,
bo im Amerykanie obiecali nie mieszanie się do wojny.

Re: 2014-2022 UA-USA (różności)

<us0arr$11ju$1@news.icm.edu.pl>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=82716&group=soc.culture.polish#82716

From: gaska.al...@gmail.com (alojzy nieborak)
Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sat, 2 Mar 2024 23:57:06 +0100
 by: alojzy nieborak - Sat, 2 Mar 2024 22:57 UTC

Nostradamus pisze:

> Tępaki pieprzą o tym, że Rosjanie chcieli zająć Kijów w 3 dni a prawda
> jest taka, że poszli na układ z Amerykanami i się wycofali spod Kijowa,
> bo im Amerykanie obiecali nie mieszanie się do wojny.

Nie znam takiego układu. Pamiętam kolumnę kilkukilometrową od północy
znaczy z Białrusi w kierunku Kijowa która ostatecznie spłonęła.

Re: 2014-2022 UA-USA (różności)

<us1c18$11389$1@paganini.bofh.team>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=82722&group=soc.culture.polish#82722

From: nostrada...@gmail.com (Nostradamus)
Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 3 Mar 2024 09:22:50 +0100
 by: Nostradamus - Sun, 3 Mar 2024 08:22 UTC

Wyssana z brudnego palucha bzdura.

Re: 2014-2022 UA-USA (różności)

<us1qco$3ard$1@news.icm.edu.pl>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=82726&group=soc.culture.polish#82726

From: gaska.al...@gmail.com (alojzy nieborak)
Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 3 Mar 2024 13:28:08 +0100
 by: alojzy nieborak - Sun, 3 Mar 2024 12:28 UTC

Nostradamus pisze:

> Wyssana z brudnego palucha bzdura.

Już był w ogródku, już witał się z gąską;. Kiedy skok robiąc wpadł w
beczkę wkopaną,. Gdzie wodę zbierano;. Ani pomyśleć o wyskoczeniu.

Wtedy UA mocno walili w pojazdy z paliwem, nu a jak ni ma paliwa nic nie
pojedzie.

https://www.economist.com/europe/2022/03/04/why-a-huge-russian-convoy-remains-stalled-north-of-kyiv

https://www.rp.pl/konflikty-zbrojne/art35778731-nowe-zdjecia-satelitarne-rosyjski-konwoj-pod-kijowem-ma-ponad-60-km-dlugosci

https://www.reuters.com/world/europe/russian-convoy-ground-forces-fuel-tanks-moving-toward-kyiv-maxar-2022-02-27/

Re: 2014-2022 UA-USA (różności)

<us1sbt$11qsf$2@paganini.bofh.team>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=82729&group=soc.culture.polish#82729

From: nostrada...@gmail.com (Nostradamus)
Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 3 Mar 2024 14:01:35 +0100
 by: Nostradamus - Sun, 3 Mar 2024 13:01 UTC

Nie pierwszy raz USA oszukała Rosjan.

Re: 2014-2022 UA-USA (różności)

<us1vt7$3m0l$1@news.icm.edu.pl>

  copy mid

https://www.novabbs.com/interests/article-flat.php?id=82733&group=soc.culture.polish#82733

From: gaska.al...@gmail.com (alojzy nieborak)
Newsgroups: soc.culture.polish
Date: Sun, 3 Mar 2024 15:02:15 +0100
 by: alojzy nieborak - Sun, 3 Mar 2024 14:02 UTC

W dniu 2024-03-03 o 14:01, Nostradamus pisze:

> Nie pierwszy raz USA oszukała Rosjan.

Ukraińcy walili bajraktarami kupionymi za swoje.